Preview

The Education and science journal

Advanced search

NEW HORIZONS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION: FROM THE NOOSPHERIC WORLDVIEW TO THE NOOSPHERIC ETHICS

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2015-3-29-45

Abstract

The aim of the study is to identify promising areas of the development of environmental education at secondary school and a substantiation of the urgent decision necessity of a problem of formation noospheric vision of the world by the students. 

Methods. The methods involve logical-methodological and historical and methodological analysis of some concepts; theoretical analysis of philosophical, psychological, pedagogical and sociological literature; analysis of existing programs, textbooks on Natural Sciences of the secondary school; modeling of contents science education. 

Results. The necessity of the complex approach to development of ecocentric ecological consciousness and formation of noospheric worldviews among school students is proved on the basis of the philosophical and psychologicalpedagogical analysis of concept "view of the world" and estimations of prospects of development of a human civilisation. The structure of the view of the world is presented; the principles including moral basis and ethical standards which are required to be mastered by pupils of educational institutions are defined. 

Scientific novelty. The definition of noospheric worldviews is given; its structure and the basic channels of formation are shown: cognitive (translation of knowledge about the world and the person), perceptive (involving in educational process of emotions and feelings), and practical (inclusion of the person in socially-significant, nature-aligned, creative activity). 

Practical significance. The research findings can be useful while modeling the environmental education in educational institutions; practical work of teachers, teachers of an additional education; development of training programs and manuals, contributing to the spread of knowledge on ecology, integrity of the Universe, noospheric ethics, and importance to civilisation preservation of naturealigned attitude of the person to the world around. 

About the Author

Sergey A. Ivanov

Russian Federation

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Department of Philosophy and Educa- tion Management, Sverdlovsk State Autonomous Educational Establishment “Institute of Education Development”; Assistant Principal for Scientific and Methodical Work, Municipal Autonomous Educational Institution Lyceum No 3, Yekaterinburg (RF). 



References

1. БелкинА.С., ЖуковаН.К.Витагенное образование: Голографический подход. Екатеринбург: УрГПУ; Департамент психолого-педагогического образования, Центр образовательных технологий, 1996. 136 с.

2. Василенко В. Н., Иманов Г. М. Ноосферная футурология. С.-Петербург: Лема, 2010. 867 с.

3. Введение в философию. Ч. 1 / И. П. Фролов и др. Москва: Политиздат, 1989. 367 с.

4. Выготский Л. С. Избранные психологические исследования: Мышление и речь. Проблемы психологического развития ребенка. Москва: Академия педагогических наук РСФСР, 1956. 519 с.

5. Гессен С. И. Основы педагогики. Введение в прикладную философию. Москва: Школа-Пресс, 1995. 445 с.

6. ГрачевВ.А.Ноосферное мировоззрение иустойчивое развитие // Вклад В. И. Вернадского в развитие мировой цивилизации (к 150-летию со дня рождения). Москва, 2013. С. 18–32.

7. Давыдов В. В. Проблемы развивающего обучения: Опыт теоретического и экспериментального психологического исследования. Москва: Педагогика, 1986. 240 с.

8. Дерябо С. Д., Ясвин В. А. Экологическая педагогика и психология. Ростов-на-Дону: Феникс, 1996. 480 с.

9. Дудина М. Н. Новое и традиционное в образовании // Традиции и новаторство в развитии образования: материалы межрегиональной научнопрактической конференции. Тюмень: Тюменский государственный университет, 1999. С. 15–18.

10. Дышлевый П. И., Яценко Л. В. Что такое общая картина мира // Новое в жизни, науке, технике. Серия «Философия». No 6. Москва: Знание, 1984. 64 с.

11. Емельянов Б. В. Очерки русской философии начала ХХ века: учеб. пособие. Екатеринбург: УрГУ, 1996. 96 с.

12. Иванов С. А. Развитие ноосферного миропонимания у учащихся 5– 7-х классов в процессе изучения естествознания: дисс... канд. пед. наук. Екатеринбург, 2002. 238 с.

13. Моисеев Н. Н. Еще раз о проблеме коэволюции // Вопросы философии. 1998. No 8. С. 26–32.

14. Моисеев Н. Н. С мыслями о будущем России. Москва: Фонд содействия развитию социальных и политических наук, 1997. 210 с.

15. Наумов Н. Д. Выдающиеся педагоги России: Кн. очерков и извлечений. Екатеринбург: УрГУ, 2000. 204 с.

16. Рубинштейн С. Л. О мышлении и путях его исследования. Москва: Академия наук СССР, 1958. 147 с.

17. Русский космизм: антология философской мысли. Москва: Педагогика-Пресс, 1993. 368 с.

18. Сикорская Г. П. Сенсорный сад для детей, в том числе для детей с ограниченными возможностями. Ч. 1. Теория. Уральский научно-образовательный центр Уральского отделения Российской академии образования. Екатеринбург: Раритет, 2007. 72 с.

19. Сикорская Г. П., Комов С. В. Экологическое образование. Уральский вариант: (Краткая история, методологические основания и практика). Екатеринбург: УрГУ, 2007. 202 с.

20. Субетто А. И. Творчество, жизнь, здоровье и гармония (Этюды креативной онтологии). Москва: Логос, 1992. 204 с.

21. Усольцев В. А. Русь изначальная, русский космизм и столетие падения России. Екатеринбург: УГЛТУ, 2012. 600 с.

22. Холодный Н. Г. Мысли натуралиста о природе и человеке // Русский космизм: антология философской мысли. Москва: Педагогика-Пресс, 1993. С. 332–344.

23. Швейцер А. Благоговение перед жизнью как основа этического мирои жизнеутверждения // Глобальные проблемы и общечеловеческие ценности. Москва: Прогресс, 1990. С. 328–350.


Review

For citations:


Ivanov S.A. NEW HORIZONS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION: FROM THE NOOSPHERIC WORLDVIEW TO THE NOOSPHERIC ETHICS. The Education and science journal. 2015;1(3):29-45. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2015-3-29-45

Views: 1591


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)