DIRECTIONS OF PREPARATION OF FUTURE TEACHERS TO THE USE OF DISTANCE LEARNING TECHNOLOGIES IN PROFESSIONAL ACTIVITY (PRAXIOLOGICAL ASPECT OF THE ACTIVITY APPROACH)
https://doi.org/10.17853/1994-5639-2015-3-87-105
Abstract
The aim of the article is to demonstrate the need of preparing future teachers to use distance learning technologies in the professional activities. Introduction in educational process of distance learning technologies contributes to improving the quality of education.
Methods. The authors’ technique of preparation of students of pedagogical specialities to work in the information-educational environment is designed on the basis of the analysis and generalisation of numerous scientific publications.
Results. The system of training to implementation of the distance learning technologies in the teaching activity is developed and described, consisting of the following directions: realisation within the program of the principal educational program of specialised training courses in variable-based curriculum parts; the organisation of educational and research activity of students with the use of distance learning technologies; classroom-based and extracurricular independent work of students directed to designing of teaching and learning aids and materials on the basis of distance learning technologies; application of elements of distance learning technologies for students’ teaching; attraction of students to formation of corpus of multimedia educational resources of university. The purposes, the content and expected results of each direction are specified.
Scientific novelty. The authors point out that concrete scientifically wellfounded methodical recommendations for the future teachers on implementation of distance learning technologies haven’t been presented in the Russian literature till now; despite an abundance of scientifically-information sources of distance learning technologies and sufficiently high-leveled degree knowledge of the issues of its efficiency in educational activity, conditions of introduction of such technologies in high school, construction of models of distance training. Authors of article have tried to close this gap.
Practical significance. The authors of the presented study propose and describe task-oriented, stage-by-stage, consistent preparation of the future teachers for an effective usage of distance learning technologies. Such preparation allows teachers to rationalize teaching and training processes, to improve means of monitoring, diagnostics of educational activity; it considerably expands didactic, information, methodical and technological possibilities of pedagogical activity.
About the Authors
Tatyana A. BoronenkoRussian Federation
Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Head of the Department of Computer Science and Computational Mathematics, Pushkin Leningrad State University, St. Petersburg (RF).
Vera S. Fedotova
Russian Federation
Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Department of Computer Science and Computational Mathematics, Pushkin Leningrad State University, St. Petersburg (RF).
References
1. Бондарева С. Г. Педагогические условия организации дистанционного обучения в процессе подготовки будущих учителей (на примере курса «История зарубежной педагогики»): дис. ... канд. пед. наук. Барнаул: РГБ, 2003. 157 с.
2. Вержбицкий В. В. Дистанционное образование в России и за рубежом: информационно-аналитический аспект. Москва: Альфа, 2001. 78 с.
3. Власова И. М. Организация внеаудиторной самостоятельной работы студентов колледжа с использованием дистанционных технологий: на примере учебной дисциплины «Информатика»: дис. ... канд. пед. наук. Москва: РГБ, 2007. 198 с.
4. Государственная программа Российской Федерации «Развитие образования» на 2013–2020годы (утв. постановлением Правительства РФ от 15.04.2014 г. No 295 [Электрон. ресурс]. Режим доступа: http://ivo.garant.ru/SESSION/PILOT/main.htm/.
5. Громова Т. В. Теория и технология подготовки преподавателей вуза к деятельности в системе дистанционного обучения: дис. ... д-ра. пед. наук. Тольятти: РГБ, 2011. 393 с.
6. Долгосрочная целевая программа «Развитие электронного и дистанционного обучения в Ленинградской области на 2013–2015 годы» [Электрон. ресурс]. Режим доступа: edu.sbor.net›sites/default/files/sogl_0.pdf/.
7. Дудышева Е. В., Макарова О. Н., Пак Н. И. Обучение студентов дистанционным технологиям с помощью дистанционных технологий // Открытое и дистанционное образование. 2011. Т. 4. С. 49–53.
8. КожуховК.Ю.Педагогическая модель применения дистанционных технологий в процессе формирования методической компетентности будущего учителя: на материале дисциплины «Теория и методика обучения иностранным языкам»: дис.... канд. пед. наук. Курск: РГБ, 2008. 184 с.
9. Концепция долгосрочного социально-экономического развития Российской Федерации на период до 2020 года [Электрон. ресурс]. Режим доступа: http://base.garant.ru/194365/.
10. Корякина А. Л. Формирование профессиональных компетенций преподавателей вузов в области дистанционного обучения: автореф. дис. ... канд. пед. наук. С.-Петербург, 2007. 26 с.
11. Кулагина Ю. А. Модель подготовки будущих педагогов профессионального обучения к использованию дистанционных образовательных технологий в профессиональной деятельности // Открытое и дистанционное образование, 2013. No 2 (50). С. 68–74.
12. КулешоваГ.М.Содержание иорганизация индивидуальной деятельности учащихся в дистанционном обучении: дис. ... канд. пед. наук. Москва: РГБ, 2009. 240 с.
13. Ломовцева Н. В. Формирование готовности преподавателей вуза к использованию дистанционных образовательных технологий: дис. ... канд. пед. наук. Екатеринбург: РГБ, 2009. 208 с.
14. Ломовцева Н. В., Чубаркова Е. В., Карасик А. А. Формирование готовности преподавателей вуза к использованию информационно-образовательной среды в своей деятельности // Образование и наука. 2013. No 3. С. 111–121.
15. Майорова С. Н. Подготовка педагогов профессионального обучения в области информационных технологий: автореф. дис. ... канд. пед. наук. Нижний Новгород, 2007. 25 с.
16. Макарчук Т.А. Применение дистанционных технологий в системе самостоятельной работы студентов по информатике (на примере экономических и энергетических специальностей классического университета): дис. ... канд. пед. наук. Благовещенск: РГБ, 2004. 175 с.
17. Маняхина В. Г. Организация внеаудиторной самостоятельной работы будущих учителей информатики в условиях применения сетевых дистанционных образовательных технологий: дис. ... канд. пед. наук. Москва: РГБ, 2009. 181 с.
18. Монахова Л. Ю., Федотова В. С. Реализация принципов праксиологического подхода в процессе организации исследовательской деятельности студентов (на примере дисциплин математического цикла) // Альманах современной науки и образования. 2010. No 9. С. 112–116.
19. ПолатЕ.С.Педагогические технологии дистанционного обучения. Москва: Академия, 2006. 400 c.
20. Половинкина В. В. Педагогическая модель организации дистанционного образования в вузе: дис. ... канд. пед. наук. Нижний Новгород: РГБ, 2010. 169 с.
21. Реймер В. В. Дистанционное обучение в современном образовании // Профессиональное образование в условиях ДО. Достижения, проблемы, перспективы. [Электрон. ресурс]. Режим доступа: http://www.conf.muh.ru/ 090301/thesis_Reimer.htm/.
22. Рулиене Л. Н. Дистанционное обучение: сущность, проблемы, перспективы. Улан-Удэ: Бурятский госуниверситет, 2010. 270 с.
23. Стариков С. А. Обучение педагогическим дисциплинам студентов вуза на основе дистанционных технологий: дис. ... канд. пед. наук. Екатеринбург: РГБ, 2007. 212 с.
24. Федеральный государственный стандарт высшего профессионального образования по направлению «Педагогическое образования» [Электрон. ресурс]. Режим доступа: http://fgosvo.ru/fgosvpo/7/6/1/5/.
25. ФЗ «Об образовании в Российской Федерации» [Электрон. ресурс]. Режим доступа: http://www.rg.ru/2012/12/30/obrazovanie-dok.html/.
26. Шульмина Р. В. Организационно-педагогические условия внедрения дистанционных технологий в образовательный процесс вуза: дис.... канд. пед. наук. Тула: РГБ, 2003. 170 с.
27. Яриков В. Г. Дидактические условия развития дистанционного образования в информационном пространстве педагогического университета: дис. ... канд. пед. наук. Волгоград: РГБ, 2002. 223 с.
Review
For citations:
Boronenko T.A., Fedotova V.S. DIRECTIONS OF PREPARATION OF FUTURE TEACHERS TO THE USE OF DISTANCE LEARNING TECHNOLOGIES IN PROFESSIONAL ACTIVITY (PRAXIOLOGICAL ASPECT OF THE ACTIVITY APPROACH). The Education and science journal. 2015;1(3):87-105. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2015-3-87-105