Preview

Образование и наука

Расширенный поиск

Влияние тренинга по формированию осознанности на рабочую память учащихся с двойной исключительностью в Саудовской Аравии

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2025-4330

Аннотация

Введение. Одной из самых сложных задач для учителя являются ученики с двойной исключительностью (twice-exceptionality), чьи противоречивые характеристики затрудняют процесс обучения. Использование новых методов формирования позитивного эмоционального фона и снижения негативных переживаний у данной категории обучающихся представляет собой перспективное направление, способное дополнить существующие методы позитивной психологии. Цель – исследовать влияние когнитивного вмешательства, направленного на формирование осознанности, на повышение эффективности рабочей памяти у саудовских учениц средней школы с двойной исключительностью. Методология, методы и методики. Исследование включало формирование стратегий осознанности у участниц эксперимента с последующим проведением глубинных интервью для оценки восприятия полученных результатов. Измерения проводились на трех этапах: до вмешательства, в середине и после его завершения. Для оценки изменения вербальной рабочей памяти использовался тест «Цифровой диапазон» (Digit Span), для оценки зрительно-пространственной рабочей памяти – тест «Пространственная доска» (Corsi Block-Tapping Test). Результаты. Обнаружены статистически значимые различия (p < 0,05) между экспериментальной и контрольной группами на всех этапах тестирования, что свидетельствует об эффективности используемых методов и в дальнейшем было подтверждено результатами качественного анализа с использованием программного продукта NVivo. Научная новизна. Впервые исследовано влияние стратегий осознанности на когнитивные функции и эмоциональное состояние малоизученной группы обучающихся, часто остающихся за рамками традиционных педагогических исследований. Практическая значимость. Результаты могут быть использованы для разработки специализированных программ для одаренных учащихся, обладающих двойной исключительностью. Даны рекомендации по обучению педагогов методам осознанного подхода к обучению данной категории учащихся.

Об авторах

Б. М. Алотаиби
Университет короля Фейсала
Саудовская Аравия

Алотаиби Бадрия Моаед – аспирантка кафедры специального образования Педагогического колледжа

Аль-Ахса



С. А. Альрашиди
Университет короля Фейсала
Саудовская Аравия

Альрашиди Сумайхан Насер – доцент кафедры специального образования Педагогического колледжа

Аль-Ахса



А. А. Бахрави
Университет короля Фейсала
Саудовская Аравия

Бахрави Атеф Абдалла – профессор кафедры специального образования Педагогического колледжа

Аль-Ахса



Список литературы

1. Abu Omar R.A., Alhasanat H.A., Rababa’h S.Y., Rahamneh K.F., Kaddum M., Al-Thunebat S.A., Rababah M.A. Jordanian Arabic language teachers’ attitudes towards the use of differentiated instruction in teaching. Journal of Language Teaching and Research. 2025;16(2):425–434. doi: 10.17507/jltr.1602.08

2. Alazzam A.A., Al-Shokran A.A., Suleiman B.M., Rababah M.A., Al-Hawamdeh B.M., Al-Marazik I.A., Tanjour I., Al-Habis F.A. The relationship between psychological distress and mindfulness among exceptional students in the main stage of schooling. Obrazovanie i nauka = The Education and Science Journal. 2024;26(4):148–168. doi: 10.17853/1994-5639-2024-4-148-168

3. Alghazo K.M., Qbeita A.A.A., Rababah M.A., Malkawi N.A. English language teachers’ employment of successful intelligence skills. International Journal of English Language and Literature Studies. 2023;12(2):184–194. doi: 10.55493/5019.v12i2.4839

4. Almsbhieen M.M., Aljazi S.F.F., Alhasanat H.A.A., Rababah M.A. The effect of active learning strategies on developing oral reading skills in low-achieving native-speaker Arabic students. International Journal of English Language and Literature Studies. 2023;12(4):384–400. Accessed March 05, 2025. https://ideas.repec.org/a/asi/ijells/v12y2023i4p384-400id4923.html

5. Alorani O.I., Erkir S., Rababa’h S.Y., Bani-Khair B.M., Alkhaldi A.A., Rababah M.A., Al-Hawamdeh B.M., Al-Awamrah A.F., Al-Habies F.A. English language teachers’ perspectives on technological applications used for students with disabilities. Journal of Language Teaching and Research. 2025;16(1):168–179. doi: 10.17507/jltr.1601.18

6. Alorani O.I., Rababah S.Y., Al-Maraziq I., Miqdadi Z.M., Al-Habies F., Rababah M. Social media addiction and its relationship with feelings of alienation and cognitive distortions among youth in Jordan. Obrazovanie i nauka = The Education and Science Journal. 2025;27(6):126–148. doi: 10.17853/1994-5639-2025-6-126-148

7. Bani Yassien B., Melhem M., Albadarneh M., Rababah M. Coping strategies with anger as a state and an emotional trait in female students. Obrazovanie i nauka = The Education and Science Journal. 2023;25(8):162–185. doi: 10.17853/1994-5639-2023-8-162-185

8. El-Ebiary Y.A.B., Mjlae S.A., Ahmad H., Rababa’h S.Y., Rababah M.A., Arabiat O.G. IR4.0 and internet of things: future directions towards enhanced connectivity, automation, and sustainable innovation. TELKOMNIKA (Telecommunication Computing Electronics and Control). 2024;22(6):1469– 1477. doi: 10.12928/telkomnika.v22i6.25487

9. Bailey N.W., Freedman G., Raj K., Spierings K.N., Piccoli L.R., Sullivan C.M., et al. Mindfulness meditators show enhanced accuracy and different neural activity during working memory. Mindfulness. 2020;11(7):1762–1781. doi: 10.1007/s12671-020-01393-8

10. Rababa’h S.Y., Rababah L.M., Rababah M.A., Bany Hani M.G., Alorani O.I., Al-Habies F.A. Teachers’ perceptions of the barriers of employing educational technology skills in teaching. Obrazovanie i nauka = The Education and Science Journal. 2024;26(9):74–97. doi: 10.17853/1994-5639-2024-9-7497

11. Rababah L.M., Rababah M.A. Online social learning and instructional presence: enhancing English education at a Jordanian university. Forum for Linguistic Studies. 2024;6(6):729–741. doi: 10.30564/fls.v6i6.7430

12. Salah B.M., Alhamad N.F., Alazzam A.A., Albadarneh M.M., Alqiam H.A.A., Rababah M.A. Optimism predictive ability and psychological flexibility among students during COVID-19 pandemic. Journal of Educational and Social Research. 2022;12(5):197–208. Accessed March 05, 2025. https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/

13. Wolor C.W., Madli F., Rababah M.A., Mukhibad H., Hoo W.C. Examining the impact of knowledge management use and innovation on business performance of MSMEs in the digital age. Case study MSMEs in Indonesia. Journal of Sustainability Research. 2024;4(1):1–18. doi: 10.20900/jsr20240070

14. Sakarneh M.A., Ziadat A.H., Almakaleh A.A., Rababah M.A., Alhassan A.H., Al-Muhairat L.A., Al-Rababah H.A. Socio-pedagogical competencies needed by educators of students with autism spectrum disorder: a parent’s perspective. Obrazovanie i nauka = The Education and Science Journal. 2022;25(5):176–194. doi: 10.17853/1994-5639-2023-5-176-194

15. Al-Hussein A.H., Al-Bukhit S.F., Al-Junaidil J.I. Saudi standards for the school image of the ADHD rating scale for children and adolescents. Special Education Journal. 2018;23:212–237. Accessed March 05, 2025. http://search.mandumah.com/Record/915608

16. Hines E.M., Mayes R.D., Ford D.Y., Middleton T.J., Moore III J.L., Emery A. A culturally responsive, ecological approach to cultivating and engaging twice-exceptional black males in gifted and talented and special education. Educational Psychologist. 2025;24:1–9. doi: 10.1080/00461520.2025.2 473901

17. Kosachenko A.I., Syttykov D.I., Tarasov D.A., Kotyusov A.I., Kasanov D., Kotchoubey B., Pavlov Y.G. Alpha activity during verbal working memory retention depends on the stimulus presentation mode. bioRxiv. 2025. doi: 10.1101/2025.05.04.652111

18. Baddeley A. Working memory. Current Biology. 2010;20(4):136–140. doi: 10.1016/j.cub.2009.12.014

19. Baddeley A.D., Hitch G. Working memory. Psychology of Learning and Motivation. 1974;8:47–89. doi: 10.1016/S0079-7421(08)60452-1

20. Trail B. Twice-Exceptional Gifted Children: Understanding, Teaching, and Counseling Gifted Students. Routledge; 2021. doi: 10.4324/9781003239253

21. Qur’ani R., Syafril S. Twice exceptional in early childhood. International Journal of Multidisciplinary Research of Higher Education (IJMURHICA). 2025;8(1):127–137. doi: 10.24036/ijmurhica.v8i1.289

22. Kranz A.E., Serry T.A., Snow P.C. Twice-exceptionality unmasked: a systematic narrative review of the literature on identifying dyslexia in the gifted child. Dyslexia. 2024;30(1):e1763. doi: 10.1002/dys.1763

23. Baum S.M., Schader R.M., Owen S.V. To Be Gifted and Learning Disabled, Strength-Based Strategies for Helping Twice-Exceptional Students with LD, ADHD, ASD, and More. Routledge: New York; 2017. doi: 10.4324/9781003239147

24. Gonzalez N.A., Sakhamuri N., Athiyaman S., Randhi B., Gutlapalli S.D., Pu J., et al. A systematic review of yoga and meditation for attention-deficit/hyperactivity disorder in children. Cureus. 2023;15(3). doi: 10.7759/cureus.36143

25. Desvaux T., Danna J., Velay J.L., Frey A. From gifted to high potential and twice exceptional: a state-of-the-art meta-review. Applied Neuropsychology: Child. 2024;2;13(2):165–179. doi: 10.1080/21622965.2023.2252950

26. Aboalola A.N. The effectiveness of a mindfulness-based intervention on improving executive functions and reducing the symptoms of attention deficit hyperactivity disorder in young children. Applied Neuropsychology: Child. 2024;13(4):366–374. doi: 10.1080/21622965.2023.2203321

27. Yaghoobi A., Farzin S. The effectiveness of mindfulness training on working memory capacity of children with dyslexia: a case study. The Journal of New Thoughts on Education. 2023;19(1):93–116. doi: 10.22051/jontoe.2023.35548.3298

28. Bajestani G.S., Ghanizadeh A., Makhloughi F., Hosseinpour Kharrazi F., Hosseini A., Toosi M.B. The impact of blended mindfulness intervention (BMI) on university students’ sustained attention, working memory, academic achievement, and electroencephalogram (EEG) asymmetry. Mindfulness. 2024;15(3):675–688. doi: 10.1007/s12671-024-02317-6

29. Alarfaj A.A., Hassan M.M., Aljohar R.M., Almuaili F.A., Hassan M.D. Exploring developmental factors influencing performance excellence in twice-exceptional Saudi athletes: a case study of Paralympic champions. Frontiers in Psychology. 2025;9(16):1556081. doi: 10.3389/fpsyg.2025.1556081

30. García-Perales R., Rocha A., Aguiar A., Almeida A.I. Characterization of students with high intellectual capacity: the approach in the Portuguese school context and importance of teacher training for their educational inclusion. Frontiers in Psychology. 2024;1(15):1196926. doi: 10.3389/fpsyg.2024.1196926

31. Mak C., Whittingham K., Cunnington R., Boyd R.N. Efficacy of mindfulness-based interventions for attention and executive function in children and adolescents – a systematic review. Mindfulness. 2018;9:59–78. doi: 10.1007/s12671-017-0770-6

32. Jones G., Macken B. Questioning short-term memory and its measurement: why digit span measures long-term associative learning. Cognition. 2015;144:1–13. doi: 10.1016/j.cognition.2015.07.009

33. Wechsler D. Wechsler Adult Intelligence Scale-Fourth Edition (WAIS–IV). Pearson; 1955. Accessed March 05, 2025. https://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037/t15169%E2%80%90000

34. Conway A.R.A., Kane M.J., Engle R.W. Working memory capacity and its relation to general intelligence. Trends in Cognitive Sciences. 2005;7(12):547–552. doi: 10.1016/j.tics.2003.10.005

35. Ma L., Chang L., Chen X., Zhou R. Working memory test battery for young adults: Computerized working memory assessment. PLoS ONE. 2017;12(3):e0175047. doi: 10.1371/journal.pone.0175047

36. Kessels R.P.C., van Zandvoort M.J.E., Postma A., Kappelle L.J., de Haan E.H.F. The Corsi Block-Tapping Task: standardization and normative data. Applied Neuropsychology. 2000;7(4):252–258. doi: 10.1207/S15324826AN0704_8

37. Vallar G., Papagno C. Neuropsychological impairments of verbal short-term memory. In: Baddeley A.D., Kopelman M.D., Wilson B.A., eds. The Handbook of Memory Disorders. 2nd ed. Wiley; 2002:249–270.

38. Zeidan F., Johnson S.K., Diamond B.J., David Z., Goolkasian P. Mindfulness meditation improves cognition: evidence of brief mental training. Consciousness and Cognition: An International Journal. 2010;19:597–605. doi: 10.1016/j.concog.2010.03.014

39. Nesrine B.M., Jarraya S., Caprioli L. The effectiveness of a mindfulness-based program in improving cognitive and socio-affective skills among adolescents with intellectual and developmental disabilities: a randomized controlled study. Mindfulness. 2025;16:133–148. doi: 10.1007/s12671-02402495-3

40. Chakrabarty M., Shinde P. The effect of mindfulness meditation on working memory: An observational study in MBBS students of RVM Institute of Medical Sciences and Research Center, Siddipet, Telangana. National Journal of Physiology, Pharmacy and Pharmacology. 2023;13(09):1879–1882. doi: 10.5455/njppp.2023.13.02065202315022023

41. Chiesa A., Calati R., Serretti A. Does mindfulness training improve cognitive abilities? A systematic review of neuropsychological findings. Clinical Psychology Review. 2011;31(3):449–464. doi: 10.1016/j.cpr.2010.11.003

42. Lutz A., Slagter H.A., Dunne J.D., Davidson R.J. Attention regulation and monitoring in meditation. Trends in Cognitive Sciences. 2008;12(4):163–169. doi: 10.1016/j.tics.2008.01.005

43. Deci E.L., Ryan R.M. The “what” and “why” of goal pursuits: human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry. 2000;11(4):227–268. doi: 10.1207/S15327965PLI1104_01

44. Kabat-Zinn J. Mindfulness-based interventions in context: past, present, and future. Clinical Psychology: Science and Practice. 2003;10(2):144–156. doi: 10.1093/clipsy.bpg016

45. Tang Y.Y., Hölzel B.K., Posner M.I. The neuroscience of mindfulness meditation. Nature Reviews Neuroscience. 2015;16(4):213–225. doi: 10.1038/nrn3916

46. Sahu P., Chattu V.K., Rewatkar A., Sakhamuri S. Prevalence and predictors of academic stress among medical and engineering students: a comparative study. Journal of Mental Health and Human Behaviour. 2019;24(2):97–104. doi: 10.4103/jmhhb.jmhhb_5_19

47. Hofmann S.G., Sawyer A.T., Witt A.A., Oh D. The effect of mindfulness-based therapy on anxiety and depression: a meta-analytic review. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 2010;78(2):169– 183. doi: 10.1037/a0018555

48. Kim D.W., Hwang M. The effects of cognitive training on academic achievement in gifted children. Psychology in the Schools. 2019;56(5):834–845. doi: 10.1002/pits.22235


Рецензия

Для цитирования:


Алотаиби Б.М., Альрашиди С.А., Бахрави А.А. Влияние тренинга по формированию осознанности на рабочую память учащихся с двойной исключительностью в Саудовской Аравии. Образование и наука. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2025-4330

For citation:


Alotaibi B.M., Alrashidi S.A., Bahrawi A.A. Impact of mindfulness-based strategy training on working memory in twice-exceptional students in Saudi Arabia. The Education and science journal. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2025-4330

Просмотров: 27


Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International.


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)