Preview

The Education and science journal

Advanced search

Developing Students’ Technological Thinking by Means of Sports and Physical Education Activity

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-4-61-72

Abstract

The new context competence system of vocational training requires the system-creating interdisciplinary link. However, the lack of such interrelation between the humanities, social, economic disciplines and professional subjects badly affects the training results. The quality of training process can be improved by introducing the interdisciplinary principle. In this regard, the authors carried out the research aimed at solving the above problem by developing the method of interdisciplinary correlation and analyzing its system-creating basis.

The paper substantiates the possibility of developing students’ technological thinking by means of sports and physical education activity corresponding to a particular professional one according to the universal morphology classification. It is demonstrated that technological thinking can be developed in the context of sports games under several organizational and methodical conditions. One of the proposed conditions concerns the project of a sport game improvement. The given method can find its application in designing the training process related to physical education of students of different profiles. 

 

About the Authors

S. A. Novoselov
Институт педагогики и психологии детства Уральского государственного педагогического университета, г. Екатеринбург.
Russian Federation


Y. V. Tchub
Уральский государственный университет путей сообщения, г. Екатеринбург.
Russian Federation


References

1. Батищев Г. С., Пономарев Я. А. Деятельность // Философский словарь / под ред. И. Т. Фролова. 7-е изд., перераб. и доп. М.: Республика, 2001. 719 с.

2. Вербицкий А., Ларионова О. Гуманизация, компетентность, контекст – поиск оснований интеграции // Alma mater: Вестн. высш. шк. 2007. No 7.

3. Давыдов В. В. Теория развивающего обучения. М.: ИНТОР, 1996. 544 с.

4. Загвязинский В. И. Стратегия развития образования и ее реализация (анализ тюменского опыта) // Педагогика. 2008. No 3.

5. Зеер Э. Ф. Психология профессионального образования: учебник для студ. высш. учеб. заведений. М.: Академия, 2009. 384 с.

6. Курашов В. И. Начала прагматической антропологии. Казань: Изд-во Казанск. ун-та, 2003. 332 с.

7. Мацкевич В. В. Мышление // Новейший философский словарь / сост. А. А. Грицанов. Мн.: Изд. В. М. Скакун, 1998. 896 с.

8. Михайлов Ф. Т. Мышление // Большой психологический словарь / сост. и общ. ред. Б. Г. Мещерякова, В. П. Зинченко. СПб.: Прайм-ЕВРОЗНАК, 2007. 672 с.

9. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. СПб.: Питер, 2000. 594 с.

10. Щедровицкий Г. П. Философия. Наука. Методология / ред.-сост. А. А. Пископпель, В. Р. Рокитянский, Л. П. Щедровицкий. М.: Шк. культ. политики, 1997. 656 с.


Review

For citations:


Novoselov S.A., Tchub Y.V. Developing Students’ Technological Thinking by Means of Sports and Physical Education Activity. The Education and science journal. 2012;(4):61-72. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-4-61-72

Views: 1268


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)