Specifics of Educational Texts Selection for Schoolchildren Doing the Humanities Subjects
https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-4-93-102
Abstract
The paper proposes the new approach to educational text selection for the humanities teaching. Its specifics is based on the wide interpretation of educational texts, as the culture texts involved in cognitive learning activity and fulfilling the multiple tasks of the related subjects and personal development. The educational text is taken as a generalized model, its content and structure determining the scheme of a speech cognitive activity, as well as the meaning formation mechanism responsible for understanding and personal development. The texts and tasks selection is oriented on schoolchildren’s understanding with the reference to the psycholinguistic, psychological and hermeneutic approaches; information extraction and interpretation level related to the author’s and student’s context. The given approach could provide the basis for developing and structuring the textbooks content for the humanities subjects.
References
1. Бабайлова А. Э. Текст как продукт, средство и объект коммуникации при обучении неродному языку. Саратов: Изд-во Саратов. ун-та, 1987. 152 с.
2. Доблаев Л. П. Анализ и понимание текста: метод. пособие. Саратов: Изд-во СГУ, 1987. 69 с.
3. Дридзе Т. М. Текстовая деятельность в структуре социальной коммуникации. М.: Наука, 1984.
4. Закирова А. Ф. Входя в герменевтический круг. Концепция педагогической герменевтики: моногр. М.: ВЛАДОС, 2011. 272 с.
5. Ионова С. В. Аппроксимация содержания вторичных текстов: моногр. / ВолГУ; науч. ред. В. И. Шаховский. Волгоград: Изд-во ВолГУ, 2006. 380 с.
6. Мартемьянова Т. Ю. Логико-дидактический подход к конструированию школьного учебника: дис. ... канд. пед. наук. СПб., 2004.
7. Сохор А. М. Логическая структура учебного материала. Вопросы дидактического анализа. М.: Педагогика, 1974. 192 с.
Review
For citations:
Oblasova T.V. Specifics of Educational Texts Selection for Schoolchildren Doing the Humanities Subjects. The Education and science journal. 2012;(4):93-102. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-4-93-102