Preview

The Education and science journal

Advanced search

Spirituality Phenomenon and the Ideal-Realism Method in Modern Education

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-4-103-117

Abstract

The paper is devoted to the spiritual revival of modern Russia. In the author’s view, the Russian Idea with its basic principles, moral, spiritual and semantic concepts should provide the guidelines for education, upbringing and the youth policy, guaranteeing the spiritual transformation and mobilization of the moral power for the benefit of the motherland, local society and family, as well as the personal growth. The theoretical and methodological bases for developing and implementing the above idea could be found in Russian national religious and philosophic thinking with its balanced dialectics of spiritual and social aspects.

The experience of the ideal-realism, as the leading trend of the national spiritual culture, is being analyzed and summarized. The correlation between the ideal and material in social and individual life is demonstrated along with the dialectics and wholeness of the divine and human, religious and secular, ecclesiastical and civil.

The author addresses the philosophic heritage of I. A. Ilyin, V. S. Solovyev, S. N. Trubetskoy, S. N. Bulgakov, N. A. Berdyayev, N. O. Losskiy etc, and regards spirituality as the basic defining, systematic and leading origin of the whole socio-historical process including human being formation and development, education and upbringing. 

About the Author

A. P. Vetoshkin
Уральский институт бизнеса им. И. А. Ильина, г. Екатеринбург
Russian Federation


References

1. Бердяев Н. А. Философия свободы духа. М., 1994. С. 361.

2. Вернадский В. И. Русская интеллигенция и новая Россия: из доклада на съезде таврической научной ассоциации // Биосфера и ноосфера. М.: Рольф, 2002. С. 568–569.

3. Гончаров С. З. Философия совершенства Ивана Ильина. Екатеринбург: Изд-во Урал. ин-та бизнеса. 2007. 551 с.

4. Гончаров С. З., Ветошкин А. П. Духовная актология Ивана Ильина // Духовно-нравственный путь развития России: материалы V всерос. Ильинских науч.-богослов. чт., 9–13 мая 2007 г., Екатеринбург; Ярославль; Санкт-Петербург, 2007. С. 18–19.

5. Зеньковский В. В. История русской философии: в 2 т. Л., 1991. С. 16–17.

6. Ильин И. А. Путь к очевидности. М.: Республика, 1993. С. 192.

7. Ильин И. А. Собр. соч. Т. 1. Аксиомы религиозного опыта. М.: Русская книга, 2002. С. 35–36.

8. Трубецкой С. Н. Соч. М., 1994. С. 574.

9. Трубецкой С. Н. Учение о Логосе в его истории: философско-историческое исследование. М.: АСТ; Харьков: Фолио, 2000. С. 453.

10. Флоренский П. А. Смысл идеализма. Сергиев Посад, 1914. С. 6.

11. Франк С. Л. Духовные основы общества. Введение в социальную философию. М., 1922. С. 12.

12. Франк С. Л. Духовные основы общества. Введение в социальную философию. М., 1922. С. 12.


Review

For citations:


Vetoshkin A.P. Spirituality Phenomenon and the Ideal-Realism Method in Modern Education. The Education and science journal. 2012;(4):103-117. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-4-103-117

Views: 1315


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)