Methodological Basis for Developing the Innovative Model of Regional Educational Environment
https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-5-37-50
Abstract
The paper reveals the complex research results concerning the essence, content, structural elements and models of modern regional educational environment. The theoretical methodological concepts of developing the innovative model of educational process are given with the reference to the regional educational environment of continuing vocational training.
The main emphasis is on methodological bases of the above model of interrelated regional educational establishments within the framework of modernization of vocational training system, including the ideas, concepts, principles and methodological approaches. In particular, the author justifies the necessity for developing and implementing the multilevel methodology effectively applied to developing the theoretical basis of vocational teacher training.
The proposed pedagogic technologies, which allow the Russian regional educational system to identify and develop modernization strategies and tactics, are considered to be the condition for the model realization according to the above multilevel methodology.
About the Author
K. Y. KomarovRussian Federation
References
1. Анисимов П. Ф. Национальная доктрина образования и перспективы развития среднего профессионального образования // Сред. проф. образование. 2003. No 3. С. 19–25.
2. Бабанский Ю. К. В поисках оптимального варианта. М.: Педагогика, 1982. 183 с.
3. Загвязинский В. И. Теория обучения: Современная интерпретация: учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений. М.: Академия, 2001. 192 с.
4. Загвязинский В. И. Учитель как исследователь. М.: Знание, 1980. 96 с.
5. Краевский В. В., Полонский В. М. Методология для педагога: теория и практика. Волгоград: Перемена, 2001. 186 с.
6. Лернер И. Я. Дидактические основы методов обучения. М.: Педагогика, 1981. 186 с.
7. Литвинов Б. Д. Подготовка кадров в педвузах для современной профтехшколы // Новые исслед. в пед. науках. 1990. No 1 (55). С. 62–66.
8. Наливайко Н. В. Гносеологические и методологические основы научной деятельности. Новосибирск: Наука. Сиб. отд-ние, 1990. 119 с.
9. Новиков А. М. Методология образования. М.: Эгвес, 2002. 320 с.
10. Основы открытого образования / Андреев А. А., Каплан С. Л., Краснова Г. А., Лобачев С. Л., Лупанов К. Ю., Поляков А. А., Скамницкий А. А., Солдаткин В. И.; отв. ред. В. И. Солдаткин. М.: НИИЦ РАО, 2002. Т. 2. 680 с.
11. Профессионально-педагогические кадры России: Целевая комплексная программа на 1997–2001 годы / сост. Е. В. Ткаченко, В. М. Вайн, Э. Ф. Зеер, Г. М. Романцев, Ф. Т. Хаматнуров. Екатеринбург: Изд-во Урал. гос. проф.-пед. ун-та, 1996. 16 с.
12. Пряжников Н. С. Профессиональное и личностное самоопределение / Акад. пед. и социал. наук. Моск. психол.-социал. ин-т. М.; Воронеж, 1996. 256 с.
13. Смирнов И. П., Ткаченко Е. В. Социальное партнерство: что ждет работодатель? (Итоги пилотного Всерос. социол. исслед.). М.: Аспект, 2004. 32 с.
14. Советский энциклопедический словарь. М.: Сов. энцикл., 1987. 1820 стб.
15. Романцев Г. М. Теоретические основы высшего рабочего образования. Екатеринбург: Изд-во Урал. гос. проф.-пед. ун-та, 1997. 333 с.
16. Романцев Г. М., Федоров В. А. Педагог профессионального обучения: история и перспективы подготовки // Вестн. ФГОУ ВПО «Московский государственный агроинженерный университет им. В. П. Горячкина». Теория и методика профессионального образования. 2010. No 4 (43). С. 44–48.
17. Романцев Г. М., Хаматнуров Ф. Т. Федоров В. А., Комаров К. Ю. Многоуровневые вариативные модели формирования территориального (регионального) образовательного пространства. Екатеринбург: Изд-во Урал. гос. проф.-пед. ун-та, 2007. 178 с.
18. Федоров В. А. Профессионально-педагогическое образование: теория, эмпирика, практика. Екатеринбург: Изд-во Урал. гос. проф.-пед. ун-та, 2001. 330 с.
19. Федоров В. А., Романцев Г. М. Оценка педагогической деятельности как подсистема модели управления качеством образования // Качество образования: системы управления, достижения, проблемы: материалы V Междунар. науч.-метод. конф. / под общ. ред. А. С. Вострикова. Новосибирск: Изд-во НГТУ, 2003. Т. II. С. 148–152.
20. Федоров В. А., Хаматнуров Ф. Т. Научно-образовательная школа «Научные основы развития и проектирования профессионального и профессионально-педагогического образования в России» академика РАО Г.М.Романцева // Образование инаука. Изв. УрО РАО. 2010. No 10. С. 126–140.
21. Филиппов В. М. Российское образование: состояние, проблемы, перспективы // Сред. проф. образование. 2000. No 3. С. 5–10.
22. Ясвин В. А. Образовательная среда: от моделирования к проектированию. М.: Смысл, 2001. 365 с.
23. Komarov K. Distributed Learning Environment: Aspects of Technology and Didactics // CC AI – The Journal for the integrated study of artificial intelligence cognitive science and applied epistemology // Learning and Education Volume 18 Ghent, Belgium, 2001. P. 29–35.
Review
For citations:
Komarov K.Y. Methodological Basis for Developing the Innovative Model of Regional Educational Environment. The Education and science journal. 2012;(5):37-50. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-5-37-50