Preview

The Education and science journal

Advanced search

Conceptual Terminological Structure of Pedagogy as the Subject of Historical Pedagogic Research

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-5-83-95

Abstract

The paper is devoted to the formation and development of pedagogic terminology. The author theoretically substantiates the potential of the historical pedagogic research concerning the conceptual and terminological structure of the Russian pedagogy. The research is based on the following ideas: correlation between the scientific terminology formation and scientific knowledge genesis; philosophic concept as a form and result of reality reflection; linguistic concept of the term as a functional unit of a scientific language; specifics of pedagogic knowledge reflection in conceptual form.

The main research findings include identifying methodological requirements for analyzing the conceptual scientific formation in historical context; substantiating the resource basis; revealing the investigation principles; describing the tools and their implementation peculiarities with regard to the specifics of pedagogical concepts and terms. The acquired results can be used while exploring the pedagogic history problems, pedagogic methodology and terminology. In conclusion, the actual research trends of pedagogic terminology formation are reviewed from the historical pedagogic perspective. 

About the Author

Y. A. Koshkina
Санкт-Петербургский государственный морской технический университет, г. Северодвинск
Russian Federation


References

1. Безрукова В. С. Основные категории теории воспитания и их функции в развитии педагогической науки: автореф. дис. ... д-ра пед. наук. Казань, 1983. 42 с.

2. Будагов Р. А. История слов в истории общества. М.: Просвещение, 1971. 270 с.

3. Диалектическая концепция понятия / под ред. А. П. Шептулина. Минск, 1982. 352 с.

4. Виноградов В. В.Основные типы лексического значения слова // Вопр. языкознания. 1953. No 5. С. 3–29.

5. Готт В. С., Землянский Ф .М. Диалектика развития понятийной формы мышления. М.: Высш. шк., 1981. 319 с.

6. Кантор И. М. Педагогическая лексикография и лексикология. М.: Просвещение, 1968. 200 с.

7. Кантор И. М. Понятийно-терминологическая система педагогики. М.: Педагогика, 1980. 157 с.

8. Комаровский Б. Б. Об эволюции понятий закона, принципа и правила и их взаимосвязи в педагогике // Сов. педагогика. 1947. No 6. С. 3–15.

9. Комаровский Б.Б. Русская педагогическая терминология. М.: Просвещение, 1969. 311 с.

10. Швырев В. С. Теоретическое и эмпирическое в научном познании. М.: Наука, 1978. 382 с.


Review

For citations:


Koshkina Y.A. Conceptual Terminological Structure of Pedagogy as the Subject of Historical Pedagogic Research. The Education and science journal. 2012;(5):83-95. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-5-83-95

Views: 2713


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)