The Model of Web 2.0 Technologies Implementation in Student’s Self-Development Work
https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-5-96-106
Abstract
The paper is devoted to substantiation and development of the model of the web 2.0-technologies implementation in organizing student’s self-dependent work in the course of studying the disciplines based on using the information communications technologies (ICT) in professional activities.
The methods applied in the above model development include investigation and analysis of psycho-pedagogical and scientific method materials concerning the research subject; systematization and synthesis of the related data; model development of organizing student’s self-dependent work by using the web 2.0-technologies. The theoretical methodological bases combine the technologies and modeling methods of educational process (P. I. Pidkasistyi, V. A. Slastenin); the theory and methods of organizing student’s independent work (P. I. Pidkasistyi, S. I. Archangelskiy) ; aspects of using web 2.0-technologies in education (E. D. Patarakin, Tim O’Reilly).
The paper provides the description of the designed model along with the complex pedagogic conditions for its implementation. The recommendations given by the authors can facilitate development of organizational process of student’s self- dependent work in training for using ICT in professional activities.
About the Authors
G. D. BukharovaRussian Federation
A. V. Kozlova
Russian Federation
References
1. Архангельский С. И. Методологические разработки по курсу педагогики и психологии высшей школы для слушателей ФПК. М., 1990.
2. Вербицкий А. А. Активное обучение в высшей школе: контекстный подход: метод. пособие. М.: Высш. шк., 2008. 207 с.
3. Моисеева М. В. и др. Развитие профессиональной компетенции в области ИКТ / М. В. Моисеева, В. К. Степанов, Е. Д. Патаракин, А. Д. Ишков, Д. Н. Тупицин. М.: Издат. дом «Обучение- Сервис», 2008. 256 с.
4. Молибог А. Г. Вопросы научной организации педагогического труда в высшей школе. Минск: Высш. шк. 1975. 212 с.
5. Образовательные возможности Веб 2.0. Веб 2.0-сервисы Интернета – новые формы коллективного педагогического взаимодействия. [Электрон. ресурс]. Режим доступа: http://eelmaa.net/ dld/web20.pdf/.
6. Пидкасистый П. И. Самостоятельная деятельность учащихся. М.: Педагогика, 1972. 183 с.
7. Сластенин В. А., Исаев И. Ф., Шиянов Е. Н. Педагогика: учеб. пособие. М.: Академия, 2002. 289 с.
8. Что такое образовательный сайт? [Электрон. ресурс]. Режим доступа: http://pedsovet.org/forum/index.php?autocom=blog&blogid= 2217&showentry=18691.
9. Tim O’Reilly «Что такое Веб 2.0». [Электрон. ресурс]. Режим доступа: http://www.computerra.ru/think/234100/.
Review
For citations:
Bukharova G.D., Kozlova A.V. The Model of Web 2.0 Technologies Implementation in Student’s Self-Development Work. The Education and science journal. 2012;(5):96-106. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-5-96-106