Communicative Competence Approach to Person-Oriented Teaching of the Russian Language and Culture of Speech
https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-5-129-141
Abstract
The paper is devoted to the communicative competence approach in professional training of physicians on the undergraduate level. The main emphasis is on developing linguistic, sociolinguistic and pragmatic competences while teaching the Russian language and the culture of speech. The paper is aimed at analyzing the requirements of federal state educational standards of the 3rd generation concerning the competences in the humanities which should be developed by medical students in the course of the Russian language and the culture of speech; defining the contents of the «communicative competence» term based on consideration of general European competences in mastering the language and the analysis of lingua-didactic works of modern Russian scientists; identifying the component content of linguistic, sociolinguistic and pragmatic competences of the Russian language and the culture of speech course for medical schools.
The research results regarding the analysis and component content of linguistic, sociolinguistic and pragmatic competences of the Russian language and the culture of speech course have been applied while designing the Russian and the culture of speech curriculum, as well as electronic textbooks and manuals for medical students.
About the Author
Y. V. OrlovaRussian Federation
References
1. Балыхина Т. М. Методика преподавания русского языка как неродного (нового): учеб. пособие для преподавателей и студентов. М.: Изд-во Рос. ун-та дружбы народов, 2007. 299 с.
2. Васюкова И. А. Словарь иностранных слов. М.: АСТ-ПРЕСС, 1998. 640 с.
3. Общеевропейские компетенции владения иностранным языком: Изучение, обучение, оценка. М.: Моск. гос. лингвист. ун-т, 2003. 248 с.
4. Орлова Е. В. Русский язык и культура речи: электрон. издание для студентов мед. вузов / ГОУ ВПО ИвГМА Росздрава, регистр. свид-во No 19490; номер гос. регистр. 0321001127. 2010 г.
5. Орлова Е. В. Русский язык и культура речи для медицинских вузов. Гриф УМО Минздравсоцразвития РФ. Ростов н/Д: Феникс, 2011. 462 с.
6. Орлова Е. В. Культура профессионального общения врача: коммуникативно-компетентностный подход: моногр. М.: Форум, 2012. 288 с.
7. ФГОС ВПО: приказ Минобрнауки России от 8 ноября 2010 г. No1118. [Электрон. ресурс]. Режим доступа: http://mon.gov.ru/ dok/fgos/7199; http://mon.gov.ru/dok
8. Хомский Н. Аспекты теории синтаксиса. М.: Изд-во МГУ, 1972. 258 с.
9. Шаклеин В. М. Лингвокультурология ситуации и исследование текста. М.: О-во любителей русского слова, 1997. 184 с.
10. Пассов Е. И. Русское слово в методике как путь в Мир русского слова, или Есть ли у методики будущее? СПб.: МИРС, 2008. 60 с.
11. Щукин А. Н. Обучение иностранным языкам: Теория и практика: учеб. пособие для преподавателей и студентов. 2-е изд., испр. и доп. М.: Рус. яз., 2006. 480 с.
Review
For citations:
Orlova Y.V. Communicative Competence Approach to Person-Oriented Teaching of the Russian Language and Culture of Speech. The Education and science journal. 2012;(5):129-141. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-5-129-141