Preview

The Education and science journal

Advanced search

School Transition to the State-Social Management System Based on the Project Approach Application

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-6-43-65

Abstract

The paper looks at the opportunities for the school transition to the state-social management system based on the project approach application. The principle methods and procedures for the project initiation are observed along with the project organization and planning, recourse provision and project monitoring. According to the author, the most effective form of initiating the management modernization project simultaneously involves the two participants: the internal (school management) and external (educational management organizations), provided that the external one sets the main requirements. 

Using the project approach allows the fast knowledge accumulation for further application. In this regard, it is more efficient than the program-targeted management requiring more time and effort for fulfilling the program. In author’s opinion, the project method can be extended to solving the problem situations. For example, its appli- cation is the most expedient in step-by-step implementation of the state-social management, given that not every school can restructure the existing management system by itself. 

About the Author

N. V. Nemova
АПК и ППРО, г. Москва
Russian Federation


References

1. Бурков В. Н., Новиков Д. А. Как управлять проектами. М.: Синтег, 1997. 188 с.

2. Воропаев В. И. Управление проектами в России. М.: Аланс, 1995. 225 с.

3. Грей Клиффорд Ф., Ларсон Эрик У. Управление проектами: практ. руководство: пер. с англ. М.: Дело и Сервис, 2003. 528 с.

4. Государственно-общественное управление школой: пособие для руководителей школ. Сургут: Диорит, 2008. 83 с.

5. Управление проектами: учебник / под общ. ред. В. Д. Шапиро СПб.: Два Три, 1996. 610 с.

6. Мир управления проектами / под ред. Х. Решке, Х. М. Шеллс. М: Аланс, 1994. 303 с.

7. Зарецкая И. И. Управление процессом социализации личности – инновация в воспитании // Муниципальное образование: инновации и эксперимент. 2008. No 2.

8. Кольцова О. С. Управление качеством образовательного процесса в педагогическом колледже в условиях реализации компетентностного подхода // Инновационные проекты и программы в образовании. 2010. No 1.

9. Немова Н. В. Эволюция научных взглядов на научное управление как основы для определения содержания управленческого образования руководителей школ // Инновационные проекты и программы в образовании. 2010. No 5.

10. Найманова Л. И. и др. Управление качеством образования через уровневое методическое обеспечение образовательного процесса // Инновационные проекты и программы в образовании. 2008. No 2.


Review

For citations:


Nemova N.V. School Transition to the State-Social Management System Based on the Project Approach Application. The Education and science journal. 2012;(6):43-65. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-6-43-65

Views: 997


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)