Preview

The Education and science journal

Advanced search

Socio-Cultural Dynamics of Education in the Context of the Post-Non-Classical Science

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-6-107-121

Abstract

The paper deals with the interrelations between society, education and culture. Using the comparative analysis of classical approaches to defining the above spheres, the author comes to conclusion that the nature of socio-cultural processes can be explored and described most consistently by applying comprehensive models of the post-non-classical science and considering civilization, education and culture in the context of the unified dynamic flow of socio-cultural genesis.

The research investigates the dialectics of socio-cultural processes in the light of systematic synergetic approach, the advancing role of education in socio-cultural dynamics being revealed and substantiated. The author emphasizes its inevitably rising priority due to sustained development of civilization bringing about the new environmentally-oriented meta-culture.

The obtained results can be used in pedagogic research methodology, designing and modeling the educational process, its content, technology and organization. 

About the Author

V. A. Ignatova
Тюменский государственный университет, г. Тюмень
Russian Federation


References

1. Борисенков В. П., Гукаленко О. В., Данилюк А. Я. Поликультурное образовательное пространство России: история, теория, основы проектирования. М.: РГПУ, 2004. 576 с.

2. Видт И. Е. Образование как феномен культуры. Тюмень: Печатник, 2006. 200 с.

3. Драч Г. В., Королев В. Н., Штомпель Л. А, Штомпель О. М. и др. Теория и история культуры. Ростов н/Д: Юж. федерал. ун-т, 2007. 384 с.

4. Загвязинский В. И. Реальный гуманизм и тенденции развития образования. // Образование и наука. Изв. УрО РАО. 2000. No 1 (3). С. 10–15.

5. Иванов С. А., Ворошилова Т. А. Современное экологическое образование: от экоцентризма к ноосферному мировоззрению // Образование и наука. Изв. УрО РАО. 2010. No 8. С. 53–65.

6. Игнатова В. А., Игнатов С. Б. Концепция устойчивого развития и новая стратегия экологического образования: региональный аспект // Вестн. Тюмен. гос. ун-та. 2011. No 9. С. 38–44.

7. Князева Е. Н. Синергетический вызов культуре // Синергетическая парадигма. Многообразие поисков и подходов. М.: Прогресс-Традиция, 2000. С. 243–261.

8. Миф, мечта, реальность: постнеклассические измерения пространства культуры / под. ред. И. В. Мелик-Гайказян. М.: На- уч. мир, 2005. 256 с.

9. Моисеев Н. Н. Судьба цивилизации. Путь разума. М.: МНЭПУ, 1998. 228 с.

10. Плотинский Ю. М. Модели социальных процессов. М.: МГУ, 2001. С. 32–91.

11. Стратегия образования в интересах устойчивого развития: материалы 57-й сессии Генеральной Ассамблеи ООН. М., 2005. 75 с.

12. Черникова И. В., Черникова Д. В. Возможности социосинергетики в теоретических исследованиях социальности // Синергетическая парадигма: Социальная синергетика: сб. ст. / ред.-сост. О. Н. Астафьева, В. Г. Буданов. М.: Прогресс-Традиция, 2009. С. 63–79.


Review

For citations:


Ignatova V.A. Socio-Cultural Dynamics of Education in the Context of the Post-Non-Classical Science. The Education and science journal. 2012;(6):107-121. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-6-107-121

Views: 1451


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)