Pedagogy in the Era of the Post-Non-Classical Science
https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-6-122-135
Abstract
The paper considers over again the problem of the low quality of the scientific pedagogic research of the recent time. The author analyses numerous publications concerning the above problem and presents his opinion on the actual reasons for stagnation in the modern national pedagogy. Its crisis is primarily caused by ignoring the complications of the world perception, changing world outlook, as well as by long ago developed but rejected necessity for devising new methodological principles and value- and objective-oriented educational attitudes.
The exact forms and methods of professional activity of pedagogic process participants are derived from the definite historically developed complex lying in their foundation. The educational system structure depends on the logic of cultural structure of the related era both from the methodological and organizational viewpoint. However, our pedagogy retains the position of the New Time classical methodology not complying with the non-classical paradigm, all the more so with the post-non-classical science. The demonstrative appeal to synergetics – the attempt of pedagogy to position itself in terms of post-non-classical science – still remains doubtful.
Not persisting on the absolute correctness of his position, the author invites teaches and specialists from educational sphere to the scientific discussion to facilitate, even partially, the existing problem solving.
About the Author
V. L. BeninRussian Federation
References
1. Копнин П. В. Логические основы науки. Киев, 1988. С. 31.
2. Наука прикладная [Электрон. ресурс]. Режим доступа: http: //mirslovarei.com/content_psy/NAUKA-PRIKLADNAJA-38373.html (Дата обращения: 19.02.2012).
3. Педагогический энциклопедический словарь. М.: Большая рос. энцикл. 2002. С. 186.
4. Потребитель нынче в дефиците? // Лит. газ.: [Электрон. ресурс]. Режим доступа: http://www.lgz.ru article /1154
5. Смирнов И. П. Есть ли логика в педагогике? // Профессиональное образование. Столица. 2011. No 10. С. 48.
6. Ткаченко Е. В., Бухарова Г. Д. Педагогический поиск в области профессионально-педагогического образования (обзор диссертационных исследования за 1991–2007 гг.). 5-е изд., перераб., испр. и доп. Екатеринбург: Изд-во РГППУ, 2008. С. 218–251.
7. Федорова М. А. Педагогическая синергетика как основа моделирования и реализации деятельности преподавателя высшей школы: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.08: Ставрополь, 2004.
8. Фельдштейн Д.И. Проблема качества психолого-педагогических диссертационных исследований и их соответствие современным научным знаниям и потребностям общества // Образование и наука. Изв. УрО РАО. 2011. No 5 (84). С. 3–27.
9. Фельдштейн Д. И. Психолого-педагогические диссертационные исследования в системе организации современных научных знаний // Пед. журн. Башкортостана. 2011. No 3.
10. Философские концепции науки [Электрон. ресурс]. Режим доступа: http://www.nauka-filosofia.info/p67aa1.html (Дата обращения: 26.11.2011).
11. Это миф, что в науку надо деньги давать... [Электрон. ресурс]. Режим доступа: http://www.opec.ru//Library/article.asp? d_no=5444&c_no=19 (Дата обращения: 19.02.2012).
12. Apple M. W. Cultural and Economic Reproduction in Education: Essays on Class, Ideology and the State. London, 1982.
Review
For citations:
Benin V.L. Pedagogy in the Era of the Post-Non-Classical Science. The Education and science journal. 2012;(6):122-135. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-6-122-135