The Main Characteristics of Dialogic Interaction (Defining the Actual Tasks of Pedagogic Dialog
https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-7-18-34
Abstract
The paper deals with one of the fast developing modern educational approaches – the pedagogy of dialog, based on the philosophical works and concepts of the well-known thinkers of the 20-th century: M. Buber, F. Ebner, O. Rosenshtok-Hussy, M. Bakhtin, etc. Two main directions of dialogic pedagogy are outlined – the instrumental and ontological. Within the framework of the first direction, the dialog is considered to be the main means or instrument of effective teaching used for communication skills development. According to the ontological version, the dialog is not only the instrument, but rather the dominating goal of education: it facilitates meaning- ful assimilation of skills and knowledge, including the learning ability; promotes cooperation and communal life skills; provides favorable conditions for versatile creative self-development. The supporters of this approach regard the real people, as well as the art works, nature, culture, alter ego etc, as the dialog subjects.
The paper observes the main characteristics or prerequisites of dialogic interaction: dialogic attitude (emotionally ethical precondition); antinomian thinking (intellectual precondition); open outlook and creativity (precondition of personal meaning creation in the course of dialog).
The comparative analysis of dialogism and non-dialogism of schoolchildren from Riga and Moscow are given regarding their behavior in conflicting situations; attitude to extremism; and reactions to bulling situations.
The author is convinced that studying students’ dialogism in different age groups should be continued to improve the educational process effectiveness. Shearing the positive experience in dialogic education by Latvian and Russian colleagues can be very useful.
About the Author
Y. V. YermolayevaRussian Federation
References
1. Баткин Л. М. Итальянское Возрождение в поисках индивидуальности. М.: Наука, 1989. 448 с.
2. Бахтин М. М. Проблемы поэтики Достоевского. М.: Сов. Россия: 1979. 320 с.
3. Бахтин М. М. Проблема речевых жанров. // М. М. Бахтин. Собр. соч. в 7 т. М.: Рус. словари, 1997. Т. 5. С. 159–206.
4. Бубер М. Проблема человека // М. Бубер. Два образа веры: пер. с нем. М.: Республика, 1995. С. 157–232. (Мыслители XX века).
5. Гадамер Г. Г. Истина и метод. Основы философской герменевтики: пер. с нем. М.: Прогресс, 1988. 704 с.
6. Гадамер Г. Г. Актуальность прекрасного: пер. с нем. М.: Искусство, 1991. 367 с. (История эстетики в памятниках и документах).
7. Ермолаева Е. Б. Развитие способности диалогического отношения к тексту // Интеграционные технологии в преподавании филологических дисциплин: виды, принципы, приемы. Н. Новгород: Нижегород. гос. ун-т, 2011. С. 55–60.
8. Ермолаева Е. Проблема развития способностей к диалогу с метафорическим собеседником // Problems of Education in the 21-st Century. Šiauliai: SMC «Scientia Educologica». 2011. V. 33. Р. 133–142.
9. Розеншток-Хюсси О. Речь и действительность: пер. с англ. М.: Лабиринт: 1994. 224 с.
10. Buber M. Ich und Du. Stuttgart: Reclam, 2008. 142 s.
11. Burbules N. C. Dialogue in teaching: Theory and practice. New York: Teachers College Press, 1993. 186 p. (Advances in Contemporary Educational Thought, 10).
12. Jermolajeva J. Dialoģiskā pieeja mūsdienu mācībās skolā. Promocijas darba autoreferāts. Rīga: Latvijas Universitāte, 1997. 58lp. (ЕрмолаеваЕ.Диалогический подход всовременном учеб- ном процессе: автореф. дис.).
13. Jermolajeva J. Jauniešu dialoģiskums/nedialoģiskums viņu uzvedībā konfliktsituācijās un attieksmē pret ekstrēmistisko darbību // Mūsdienu skolēni Rīgā un Maskavā: Salīdzinošais starptautiskais pētījums / Sast. A. Špona, zin. red. A. Špona un V. S. Sobkins. Rīga: RaKa, 2011. 177–199 p. (Ермолаева Е. Диалогичность/недиалогичность в поведении школьников в конфликтных ситуациях и в их отношении к экстремистским действиям // Современные школьники Риги и Москвы: международ. кросскультурное исследование / сост. А. Шпона, науч. ред. А. Шпона и В. С. Собкин. Рига: RaKa, 2011. С. 177–199).
14. Matusov E. Journey into Dialogic Pedagogy. New York: Nova Science Publishers: 2009. 495 p.
15. Wegerif R. Dialogic Education: What is it and why do we need it? // Education Review. V. 19, No 2, Autumn 2006. Р. 58–66.
16. Winkel R. Historia docet? Kann uns die Geschichte etwas lehren? Ein Gespräch mit Theodor Ballauf // Winkel R. Antinomische Pädagogik und kommunikative Didaktik: Studien zu den Widersprüchen und Spannungen in Erziehung und Schule. Düsseldorf: Schwann, 1986. S. 158–163.
Review
For citations:
Yermolayeva Y.V. The Main Characteristics of Dialogic Interaction (Defining the Actual Tasks of Pedagogic Dialog. The Education and science journal. 2012;1(7):18-34. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-7-18-34