Preview

The Education and science journal

Advanced search

Professional and Moral Stability Development of Prospective Specialists in the Context of Educational Modernization

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-7-35-44

Abstract

The paper analyzes the specificity of the prospective specialists’ professional and moral stability development in the context of educational system modernization; the essence, components, criteria and levels of the above characteristic being defined along with its development prospects in the course of vocational training.

The essence of professional moral stability is defined as the integrative quality and inherent characteristic of professionalism, guaranteeing personal self-realization of a prospective specialist in professional activity. According to the theoretical concepts of activity and personal development, the structure of professional moral stability is identified including the following components: cognitive, emotionally-moral, motivationally-stimulating, and functionally- practical.

The research outcome and the data interpretation allowed the author to single out the pedagogic conditions increasing the effectiveness of profession- ally-moral stability development. The functional development model of the quality in question was devised, based on the leading concepts of subjective- functional, person-oriented, acmeological and culturalogical approaches.

The research outcome includes developing the informational didactic materials: the vocational teachers’ course – «Introduction to Vocational Training», and the optional students’ course – «Moral Qualities Development of Vo- cational Training Students». 

About the Author

I. B. Svezhentseva
Белгородский государственный университет, г. Белгород.
Russian Federation

 



References

1. Ананьев В. А. Основы психологии здоровья. Кн. 1: Концептуальные основы психологии здоровья. СПб., 2006.

2. Занков Л. В. Избранные педагогические труды. М.: Новая шк., 2000. С. 37.

3. Исаев И. Ф. Профессионально-педагогическая культура преподавателя. М.: Академия, 2004.

4. Креч Д., Кратчфилд Р., Ливсон Н. Элементы психологии. М., 2000.

5. Кузьменко Е. В. Совершенствование управления процессом подготовки профессионально-мобильного специалиста: дис. ... канд. пед. наук. Магнитогорск, 2000. 169 с.

6. Леонтьев А. Н. Лекции по общей психологии. М., 2010. 304 с.

7. Лушников И. Д. В поисках педагогических истин. М.; Вологда, 2006.

8. Немов Р. С. Общие основы психологии. Кн. 1. 4-е изд. М.: Владос, 2003.

9. Пеньков В. Е. Формирование профессионально-личностной устойчивости будущего учителя в процессе обучения в вузе: авто- реф. дис. ... канд. пед. наук. М., 1997. 24 с.

10. Сироткин Л. Ю. Формирование личности: проблема устойчивости. Казань: Изд-во Казан. ун-та, 1999. 176 с.

11. Современные проблемы профессионального образования: сб. лекций для системы дополнительного педагогического образования / под ред. П. Е. Решетникова, Н. С. Сердюковой. Белгород: Белгородский РИПКППС, 2006. 244 с.

12. Чудновский В. Э. О некоторых прикладных аспектах проблемы смысла жизни // Мир психологии. 2001. No 2. С. 82–89.

13. Lauster P. Lebenskunst. Wege zur inneren Freiheit. Eccon – Verl. Düsseldorf; Wien; N. Y., 2002.


Review

For citations:


Svezhentseva I.B. Professional and Moral Stability Development of Prospective Specialists in the Context of Educational Modernization. The Education and science journal. 2012;1(7):35-44. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-7-35-44

Views: 1319


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)