Preview

The Education and science journal

Advanced search

Teachers’ Professional Development in the Framework of the New Federal State Educational Standards

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-8-5-24

Abstract

The paper considers a contradiction between the great demand for teachers’ professional development, induced by the new Federal State Educational Standards, and the lack of relevant training programs for school teachers.

The author has conducted a survey to assess teachers’ readiness for innovative activity required by the new educational standards. The survey reveals that 97% of teachers denote either difficulty or disapproval of imple- menting the above standards. Investigating the reasons for teachers’ negative attitude, the author puts forward a hypothesis of their insufficient motivation and commitment.

In theoretical part of the research teachers’ motivation is considered as a goal, intention, necessity, and personal quality that can be developed. As a result, a method of teachers’ motivation development is suggested actuating the motivation mechanism of achievements. The method is based on the project technique facilitating teachers’ professional and individual goal-setting ability. The program modules for teachers’ further training and prospective results are given. 

About the Author

Y. A. Sidenko
Академия повышения квалификации и профессиональной переподготовки работников образования, г. Москва.
Russian Federation


References

1. Анисимов С. Ф. Ценности реальные и мнимые. М.: Мысль, 1970. 181 с.

2. Асмолов А. Г. Деятельность и установка. М.: МГУ, 1979. 151 с.

3. Бакурадзе А. Б. Педагогические основы поддержки управленческой деятельности руководителей образовательных учреждений по мотивации трудового поведения педагогов: автореф. дис. ... канд. пед. наук. М., 2000. 21 с.

4. Божович Л. И. Личность и ее формирование в детском возрасте. М.: Просвещение, 1968. 454 с.

5. Выготский Л. С. Педагогическая психология. М., 1926.

6. Зейгарник Б. В. Теория личности Курта Левина. М.: МГУ, 1981. 147 с.

7. Ильин Е. П. Мотивация и мотивы. СПб.: Питер, 2000. 512 с.

8. Леонтьев А. Н. Деятельность, сознание, личность. М.: Политиздат, 1975. С. 304.

9. Леонтьев А. Н. Лекции по общей психологии. М.: Смысл, 2001. 511 с.

10. Леонтьев А. Н. Потребности, мотивы и эмоции: конспект лекций. М.: МГУ, 1971. С. 39.

11. Ломов Б. Ф. Вопросы общей, педагогической и инженерной психологии. М., 1999.

12. Маркова А. К., Матис Т. А., Орлов А. Б. Формирование мотивации учения. М.: Кн. для учителя, 1986.

13. Макклелланд Д. Мотивация человека. М., 2007.

14. Мясищев В. Н. Проблема потребностей в системе психологии // Ученые записки ЛГУ. No 224. Вып. 2. Л.: Изд-во ЛГУ, 1957. С. 3–23.

15. Психология: словарь. 2-е изд., испр. и доп. / под общ. ред. А. В. Петровского, М. Г. Ярошевского. М.: Политиздат, 1990. 494 с.

16. Сиденко А. С. О модели подготовки школ к реализации ФГОС второго поколения. // Образование и наука. Изв. УрО РАО. 2012. No 1 (90). С. 56–64.

17. Сиденко А. С. О иновационим и традиционалним моделима наставног процесса. // Настава и васпитанье: Београд. 2006. No 2. С. 109–122.

18. Сиденко Е. А. Методика «Зеркало инновационных преобразований в практике» как основа разработки педагогического проекта в условиях введения ФГОС // Эксперимент и инновации в школе. 2011. No 4.

19. Сиденко Е. А. Тренинг мотивации достижения в зарубежной психолого-педагогической практике // Инновационные проекты и программы в образовании. 2010. No 5.

20. Файзуллаев А. А. Мотивационная саморегуляция личности. Ташкент: Фан, 1987. 136 с.

21. Фридман Л. М. Педагогический опыт глазами психолога. М.: Политиздат, 1987.

22. Хекхаузен Х. Мотивация и деятельность. М.: Педагогика, 1986. Т. 1. С. 33–48.

23. ХьеллЛ., ЗиглерД. Теории личности (основные положения, исследования и применение): пер. с англ. СПб.: Питерком, 1999. 608 с.

24. Эльконин Б. Д. Введение в психологию развития. М., 1995.

25. Vanek M., Hosek V., Man F. Fermevanl vykeneve motivace. Praha: Univerzita Karlova, 1982. 218 s.


Review

For citations:


Sidenko Y.A. Teachers’ Professional Development in the Framework of the New Federal State Educational Standards. The Education and science journal. 2012;1(8):5-24. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-8-5-24

Views: 1311


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)