Preview

The Education and science journal

Advanced search

Communicative Aspect of Educational Process as a Category of Non-Classical Paradigm of Creativity

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-8-25-37

Abstract

The article considers the urgent problems of modern education related to creative consciousness development and acceptable imitation proportion. The author refers to the communication theory to show the interrelation between creativity and communicative processes. The overview and analysis of a number of studies including G.Lassvell’s formula and Y.M. Lotman’s semiotic system prove that the communication category directly influences the logic of personal development.

The main emphasis is on J. Habermas’ theory with its core concept of rational communication procedure and accumulation of knowledge by means of moral consciousness. Habermas singles out six stages of moral judgment: two pre-conventional (interaction controlled by authority and interest-driven cooperation); two conventional (role action and interaction driven by norms); post-conventional; and discursive.

The author makes a conclusion that creativity is based on both the originality of creative action itself, according to the classical paradigm, and cooperation between the author and creative product consumer: e.g. writer and reader, teacher and student, etc. The research findings can be used in further studies of communicative relations in educational sphere and in practical teaching. 

About the Author

A. A. Kartashova
Уральский Федеральный Университет им. Б. Н. Ельцина, г. Екатеринбург.
Russian Federation


References

1. Бахтин М. М. Проблема автора // Вопр. философии. 1977. No 7. С. 148–160.

2. Библер В. С. Мышление как творчество. Введение в логику мысленного диалога. М.: Политиздат, 1975. 399 с.

3. Боррадори Дж. Американский философ: беседы с Куайном, Дэвидсоном, Патнэмом, Нозиком, Данто, Рорти, Кейвлом, Макинтайром, Куном. М.: Дом интеллектуальной книги; Гнозис, 1998. 202 с.

4. Гавра Д. П. Основы теории коммуникации. СПб.: Питер, 2011. 288 с.

5. Гегель Г. В. Ф. Философия права. М.: Мысль, 1990. 524 с.

6. Дьякова Е. Г., Трахтенберг А. Д. Массовая коммуникация и проблема конструирования реальности. Анализ основных теоретических подходов. Екатеринбург: УрО РАН, 1999. 130 с.

7. Йоас Х. Креативность действия. СПб.: Алетейя, 2005. 320 с.

8. Лотман Ю. М. Внутри мыслящих миров. Человек – текст – семиосфера – история. М.: Языки русской культуры, 1996. 464 с.

9. Лотман Ю. М. Избранные статьи: в 3 т. Таллин: Александра, 1992. Т. 1. 478 с.

10. Поппер К. Р. Открытое общество иего враги. М.: Феникс, 1992. Т. 2. Время лжепророков: Гегель, Маркс и другие оракулы. 528 с.

11. Розов М. А. Знание как объект исследования. Воспоминания о работе новосибирского семинара (1963–1980) // Вопр. философии. 1998, No 1. С. 89–109.

12. Соссюр де Ф. Труды по языкознанию. М.: Прогресс, 1977. 696 с.

13. Хабермас Ю. Демократия. Разум. Нравственность (лекции и интервью, Москва, апр. 1989 г.). М.: Наука, 1992. 256 с.

14. Хабермас Ю. Моральное сознание и коммуникативное действие // Моральное сознание и коммуникативное действие: сб. СПб.: Наука, 2006. 380 с.

15. Хабермас Ю. Этика дискурса: замечания к программе обоснования // Моральное сознание и коммуникативное действие: сб. СПб.: Наука, 2006. 380 с.

16. Хайдеггер М. Время и бытие. М., 1993. 447 с.

17. Якобсон Р. О. Речевая коммуникация. Язык в отношении к другим системам коммуникации // Якобсон Р. О. Избр. работы. М.: Прогресс, 1985. 460 с.

18. Shannon C. E. The Mathematical Theory of Communication // Bell System Technical Journal. July and October 1948. Vol.27. Р. 379–423; 623–656.


Review

For citations:


Kartashova A.A. Communicative Aspect of Educational Process as a Category of Non-Classical Paradigm of Creativity. The Education and science journal. 2012;1(8):25-37. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-8-25-37

Views: 1231


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)