Preview

The Education and science journal

Advanced search

Education Quality Assessment by the Teachers and Students of the Ural Region in the Light of the Higher School Reorganization

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-8-55-68

Abstract

The paper deals with different approaches to defining the education quality concept, and analyzes its sociological aspects revealed in the works of foreign and Russian authors. As a key issue, the author emphasizes the divergent interests of different social groups in the context of higher school reorganization. Based on the empirical research conducted at seven universities in Yekaterinburg, the author maintains that the evaluation of the reforms by educational society is largely negative, its rejection being of a systematic rather than a random character. Both professorial teaching staff and students opposing the reform do not seem to change their attitude until the considerable amendments to the reforms are introduced. The main concern is about the quality and values of education, its gradual transformation from classical fundamental education focusing students’ personal development to the practical one targeting the competitiveness of graduates. The author argues that without consideration of opposing opinions of teachers and students the reorganization process is destined to slow down or even fail. 

About the Author

D. P. Popov
Уральский институт – филиал Российской академии народного хозяйства и госслужбы, г. Екатеринбург
Russian Federation


References

1. Аниканова Н. А. Качество образования в современной высшей школе: социокультурные ориентиры трансформации: автореф. дис. ... канд. соц. наук. Новочерасск, 2006.

2. Любин И. Н. Управление открытым социальным взаимодействием как фактор качества образования в системе среднего профессионального образования: автореф. дис. ... канд. соц. наук. Чита: Читин. гос. ун-т. 2006.

3. Мажар Н. Е. Качество образования как системообразующий фактор образовательной политики // Пед. образование и наука. 2010. No 8. С. 16–24.

4. Манхейм К. Очерки социологии знания. Проблема поколений – состязательность – экономические амбиции. М., 2000. 249 с.

5. Панасюк В. П. Педагогическая система внутришкольного управления качеством образовательного процесса: автореф. дис. ... д-ра пед. наук. СПб., 1998.

6. Праздников Г. А. Болонский процесс в смысловом пространстве социального образования // Социолог. исследования. 2004. No 2. С. 42–47.

7. Смолин О. М. И еще раз о ЕГЭ. Сайт научного информационно-аналитического журнала Образование и общество [Электрон. ресурс]. URL: http://www.education.rekom.ru/2_2008/74.html (дата обращения 12.04.10).

8. Тестов В. Качество и фундаментальность высшего образования // Высш. образование в России. 2008. No 10. С. 89–92.

9. Чевтаева Н. Г., Стребкова Н. В.Оценка качества образования: социологический анализ групп интересов: моногр. Екатеринбург; Лангепас: УрАГС, 2009. 154 с.

10. Шишов С. Е., Кальней В. А. Мониторинг качества образования в школе. М., 1999. 320 с.

11. Щипачева Н. В. Качество образования в системе высшей школы: социологический аспект: автореф. ... канд. социол. наук. Екатеринбург. 2005.

12. Попов Д. П. Реформа высшего образования глазами преподавателей и студентов уральских вузов: социологический анализ // Науч. вестн. Урал. академ. гос. службы: политология, экономика, социология, право. 2011. No 2 (15). С. 174–180.


Review

For citations:


Popov D.P. Education Quality Assessment by the Teachers and Students of the Ural Region in the Light of the Higher School Reorganization. The Education and science journal. 2012;1(8):55-68. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-8-55-68

Views: 1147


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)