Preview

The Education and science journal

Advanced search

Teaching Computer System-DMT DESIGN(SA).1

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-8-69-80

Abstract

Тhe paper introduces the training computer system of sub- agential type based on a didactic multidimensional technology. The methodology bases incorporate the systematic activity approach, some elements of artificial intelligence theory, and the instrumental didactic theory and technology developed by Scientific Experimental Laboratory at Bashkirsky State Pedagogical University. The above training system – Didactic Multidimensional Technology Design of Sub-Agential Type (DMT_DESIGN (SA).1) – has been developed for raising teachers’ technological competence and creativity regarding both the general and vocational education. Its training structure is specified by invariant socio-cultural and anthropological bases; logically semantic modeling of course materials is provided. The research data can be used by people, engaged in developing educational information technologies; practicing teachers; and post-graduates conducting research and implementing the findings. 

About the Authors

A. O. Shteynberg
Управление научных работ и международных связей Башкирского государственного педагогического университета им. М. Акмуллы, г. Уфа
Russian Federation


O. V. Davletov
Уфимский государственный нефтяной технический университет, г. Уфа
Russian Federation


References

1. Дернов Г. С. Использование агентного подхода для разработки обучающей среды как средство обеспечения активного дидактического процесса // Новые образовательные технологии в вузе: сб. материалов 7-й междунар. науч.-метод. конференции, 8–10 февр. 2010 г.: в 2 ч. Екатеринбург: УГТУ – УПИ им. Б. Н. Ельцина, 2010. Ч. 2. С. 224–227.

2. Кобринский Б. А. К вопросу о формальном отражении образного мышления и интуиции специалиста в слабоструктурированной предметной области // Новости искусственного интеллекта. 1998. No 3. С. 64–76.

3. ТарасовВ.Б.От многоагентных систем кинтеллектуальным организациям: философия, психология, информатика. М.: УРСС, 2002.

4. Штейнберг В. Э. Теоретико-методологические основы дидактических многомерных инструментов для технологий обучения: автореф. дис. ... д-ра пед. наук. Екатеринбург, 2000. 24 с.

5. Штейнберг В. Э. Многомерность как дидактическая категория // Образование и наука. Изв. УрО РАО. 2001. No 4. С. 20–30.

6. Штейнберг В. Э. Дидактические многомерные инструменты: теория, методика, практика: моногр. М.: Нар. образование, 2002. 304 с.

7. Штейнберг В. Э. Теория и практика инструментальной дидактики // Образование и наука. Изв. УрО РАО. 2009. No 7 (64). С. 3–11.

8. Штейнберг В. Э. Дидактическая многомерная технология: история разработки // Пед. журн. Башкортостана. 2011. No 5 (36). С. 87–94.

9. Штейнберг В. Э., Манько Н. Н. Инструментальная дидактика и дидактический дизайн в системе инновационного образования // Изв. РАО. 2012. No 2. С. 190–195.


Review

For citations:


Shteynberg A.O., Davletov O.V. Teaching Computer System-DMT DESIGN(SA).1. The Education and science journal. 2012;1(8):69-80. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-8-69-80

Views: 1168


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)