Preview

The Education and science journal

Advanced search

Stutent’s Individuality within the Framework of Innovative Physical Education .

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-8-153-164

Abstract

The paper looks at the necessity of developing a new person- oriented paradigm of physical education, which involves a transition from the normative approach to sport-oriented one in training children, adolescents and young adults; compliance of educational means, forms, methods and conditions with the student’s psychological peculiarities; and sport specialization according to personal inclinations and abilities.

The research subject is defined as the physically active personality development with the reference to psychological and age peculiarities. The aim of the study is to update the existing physical education system according to the demands for its health promoting and preserving functions. The methodology compiles the systematic and person-oriented approaches.

Personal characteristics of students choosing different kinds of sports for physical education are described along with the correlation between their individual qualities and specificity of physical development. The research findings can be used in developing the curricula for physical education on different levels. 

About the Authors

V. A. Salnikov
Сибирская государственная автомобильно-дорожная академия, г. Омск.
Russian Federation


Y. M. Revenko
Сибирская государственная автомобильно-дорожная академия, г. Омск.
Russian Federation


S. Y. Bebinov
Сибирская государственная автомобильно-дорожная академия, г. Омск.
Russian Federation


References

1. Армстронг М. Практика управления человеческими ресурсами / пер. с англ. С. К. Мордовина. 10-е изд. СПб.: Питер, 2010. 848 с.

2. Бальсевич В. К., Шестаков М. П. Концепция альтернативных форм организации физического воспитания школьников // Спорт, духовные ценности, культура. М., 1997. Вып. 7. С. 232–237.

3. Бальсевич В. К., Прогонюк Л. Н. Теория и технология развития инновационных процессов в физическом воспитании учащихся общеобразовательной школы // Совершенствование системы физического воспитания, оздоровления детей и учащейся молодежи в условиях различных климатогеографических зон. Сургут: Изд-во СурГУ, 2000. С. 5–7.

4. Бальсевич В. К., Лубышева Л. И. Концепция информационно-образовательной компетенции по развертыванию национальной системы спортивно-ориентированного физического воспитания // Физическая культура: воспитание, образование, тренировка. 2003. No 1. С. 11–17.

5. Божович Л. И. Проблемы формирования личности // Избранные психологические труды. М.; Воронеж, 1997. 352 с.

6. Запорожец А. В. Психология действия. М.; Воронеж, 2000. 736 с.

7. Леонтьев А. Н. Избранные психологические произведения: в 2 т. М.: Педагогика, 1983. Т. 1. 392 с.

8. Ломов Б. Ф. Методологические и теоретические проблемы психологии. М.: Наука, 1984. 445 с.

9. Рубинштейн С. Л. Проблемы общей психологии. М.: Педагогика, 1973. 423 с.

10. Уткин В. И., Ревенко Е. М., Сальников В. А. Спортивно ориентированная направленность в системе физического воспитания // Физическая культура: воспитание, образование, тренировка. 2010. No 5. С. 53–58.


Review

For citations:


Salnikov V.A., Revenko Y.M., Bebinov S.Y. Stutent’s Individuality within the Framework of Innovative Physical Education . The Education and science journal. 2012;1(8):153-164. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-8-153-164

Views: 1220


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)