The Model of Higher School Students’ Research Competence in Multilevel Training (Taking as the Example the Mathematical Disciplines Studies)
https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-1-62-71
Abstract
The paper is devoted to developing the research competence in the process of student multilevel training. Upgrading the student’s ability for research ac- tivity is an important task of higher education that should be continually emphasized at all levels. The author suggests the model developing the research competence in the context of mathematical disciplines studies at bachelor level of different educational profiles: mathematical, natural sciences, vocational. The model in question represents the hierarchical tree of goals based on the principals of expansion, subordination and correlative importance – all of them reflecting the links between the goals and the edu- cational levels ( bachelor or master level) - which facilitates the plan systematization for achieving the main goal of students’ research competence development.
The essential content, criteria, indices and development levels of the compe- tence in question are defined. The given approach provides the continuity in mastering the competencies at different levels in a sequential advancing from the theoretical to practical knowledge and makes it possible to avoid the formal approach to teaching the undergraduates.
About the Author
S. N. LukashenkoRussian Federation
References
1. Байденко В. И. Компетентностный подход к проектированию государственных образовательных стандартов высшего профессионального образования (методологические и методические вопросы): метод. пособие. М.: Исслед. центр проблем качества подготовки специалистов, 2005. 114 с.
2. Гнеденко Б. Д., Гнеденко Д. Б. Об обучении математике в университетах и педвузах на рубеже двух тысячелетий. Изд. 3-е, испр. и доп. М.: КомКнига, 2006. 160 с. (Психология, педагогика, технология обучения: математика).
3. Захарова И. Г. Информационные технологии в образовании: учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб, заведений. М.: Академия, 2003. 192 с.
4. Российское образование: федеральный портал. [Электрон. ресурс]. Режим доступа: www.edu.ru.
5. Савенков А. И. Психологические основы исследовательского под- хода к обучению: учеб. пособие. М.: Ось-89, 2006. 480 с.
6. Татур Ю. Г. Компетентность в структуре модели качества подготовки специалиста // Высш. образование сегодня. 2004. No 3. С. 20–26.
7. Удалов С. Р. Методические основы подготовки педагогов к использованию средств информатизации иинформационных технологий в профессиональной деятельности: дис. ... д-ра пед. наук. Омск, 2005. 328 с.
8. Хуторской А. В. Ключевые компетенции как результат личностно- ориентированной парадигмы образования // Нар. образование. 2003. No 2. С. 58–64.
Review
For citations:
Lukashenko S.N. The Model of Higher School Students’ Research Competence in Multilevel Training (Taking as the Example the Mathematical Disciplines Studies). The Education and science journal. 2012;(1):73-85. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-1-62-71