Overcoming the Gender Contradictions in the System of Higher Vocational Training
https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-1-106-114
Abstract
The paper presents the research results relating to the peculiarities of gender interaction in the higher vocational education, defined as being inconsistent and contradictory. The methodological basis incorporates the studies by the Russian and foreign scientists taking the androgyny as the optimal model of gender interaction.
The authors present their model of gender behavior integrating the best traits of feminine and masculine behavior in professional sphere, and based on the analysis of such concepts of gender pedagogy as gender asymmetry, the gender stereotype, the gender display, and their manifestations in educational process.
About the Authors
L. A. LukinskayaRussian Federation
V. A. Shupina
Russian Federation
References
1. Бендас Т. В. Гендерная психология: учеб. пособие. СПб.: Питер, 2005. 431 с.
2. Вербицкий А. А. Активное обучение в высшей школе: контекстный подход. М.,1991.
3. Дуранов М. Е., Третьякова Т. Н., Дуранов И. М. Теоретические и методические предпосылки формирования направленности личности. Челябинск, 2000. С. 6–10.
4. ЛузанС.С., РузанкинаЕ.А.Гендерная социализация ивысшее профессиональное образование: моногр. Новосибирск: НГИ, 2006. 236 с.
5. Рыков С. Л. Гендерные исследования в педагогике // Педагогика. 2001. No 7. С. 21.
6. Симонов В. П. Учет гендерных различий в образовательном процессе // Педагогика. 2005. No 4. С. 40–44.
7. Соловьева Н. И. Влияние гендерных различий на психологическое содержание жизненного познавательного опыта студентов. Человек: философская рефлексия: материалы Всерос. (с междунар. участием) науч.- практ. конф. Барнаул: Изд-во Алт. ун-та, 2006. Вып. 1. 230 с.
8. Ушакова М. В. Образование в трансформирующемся обществе // Вестн. МГУ. Сер. 18. 2002. No 4. С. 151.
9. Фатыхова Р.М.Теоретические основы формирования культуры педагогического общения: дис. ... д-ра пед. наук. 383 с.
10. Штылева Л. В. Теоретические подходы к разработке методики гендерного анализа в образовании // Гендерная социализация и высшее профессиональное образование: материалы науч.-практ. конф., Новосибирск, 24–25 мая 2006 г. Новосибирск: НГИ, 2006.
11. Ярская-Смирнова Е. Р. Неравенство или мульти культуризм? // Высш. образование в России. 2001. No 4. С. 102.
Review
For citations:
Lukinskaya L.A., Shupina V.A. Overcoming the Gender Contradictions in the System of Higher Vocational Training. The Education and science journal. 2012;(1):106-114. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-1-106-114