Fostering the Teachers Rediness for Using the Informational Educational Environment in Higher Scool
https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-3-111-120
Abstract
The paper proves the necessity of teachers’ readiness for introduction of the informational education environment to the higher school teaching process. The dynamic implementation of information communication and distance education technologies gives way to the more advanced level of pedagogic activity by broadening the teachers’ didactic, informational, methodological and technological horizons, and improving, therefore, the impact of education.
The authors indicate the functional specifics of informational education environment that is designed to provide the full range of services and facilities for planning the student’s self-study work, consultations and controls. The components of teachers’ readiness for using information technologies in their daily professional work are defined including the motivational, technological, emotional, volitional, communicative and reflexive ones. The pedagogical tasks concerning the application of informational education environment along with organizational terms are outlined.
About the Authors
N. V. LomovtsevaRussian Federation
E. V. Tchubarkova
Russian Federation
A. A. Karasik
Russian Federation
References
1. Белкин А. С., Ткаченко Е. В. Диссертационный совет по педагогике (опыт, проблемы, перспективы). Екатеринбург: Урал. гос. пед. ун-т: Рос. гос. проф-пед. ун-т, 2005. 208 с.
2. Болотов В. А., Сериков В. В. Компетентностная модель: от идеи к образовательной программе // Педагогика. 2003. No 10. С. 8–14.
3. Дурай-Новакова К. М. Формирование профессиональной готовности студентов к педагогической деятельности: автореф. дис. ... д-ра пед. наук. М., 1983. 32 с.
4. Дьяченко М. И., Кандыбович Л. А. Психологические проблемы готовности к деятельности. Минск: Изд-во БГУ, 1976. 146 с.
5. Завьялова Н.Б., Дьяконова Л.П. Методология разработки интегрированной информационной образовательной среды // Информационные технологии в образовании: сб. тр. участников 11-й конф.-выставки. М.: МИФИ, 2001. Ч. 4. С. 133–134.
6. Законтова П. В. Подготовка преподавателей вуза к деятельности в системе дистанционного обучения: дис. ... канд. пед. наук. М.: РГБ, 2003.
7. Запрягаев С. А., Кургалин С. Д., Толстобров А. П. Направления развития информационно-образовательной среды в Воронежском государственном университете // Электронные библиотеки в открытом образовании: материалы II Всерос. конф. М., 2001.
8. Лобачев С. Л. Информационно-образовательная среда открытого образования: ход работы в 2001 г. // Современная образовательная среда: материалы Всерос. конф. М.: Наука и образование, 2001. С. 110–115.
9. Ломовцева Н. В., Чубаркова Е. В. Готовность преподавателей вуза к использованию дистанционных образовательных технологий // Вестник Университета Российской академии образования. 2010. No 2 (50). С. 54–57 [Электрон. ресурс]. Режим доступа: http://www.vestnikurao.ru/pics/File/pdf/VESTNIK_URAO_2–2010r.pdf.
10. Максимов В. А., Карасик А. А. Применение технологии виртуализации в информационно-образовательной среде образовательного учреждения для решения задач E-Learning // Russian journal of Earth Sciences. 2012. No 11 (11). С. 50–71 [Электрон. ресурс]. Режим доступа: http://www.ores.su/images/stories/RJES_1111_2012.pdf.
11. Матрос Д. Ш. Внедрение информационных и коммуникационных технологий в школу // Информатика и образование. 2000. No 8. С. 9–11.
12. Панюкова С.В. Использование информационных и коммуникационных технологий в образовании: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. М.: Академия, 2010. 224 с.
13. Сластенин В. А. Профессиональная готовность учителя к воспитательной работе // Советская педагогика. 1981. No 4. С. 76–84.
14. Солдаткин В. И. Информационно-образовательная среда открытого образования // Телематика–2002: тр. Всерос. науч.-метод. конф. СПБ., 2002. С. 281–284.
15. Стенографический отчет о заседании президиума Государственного совета «О реализации Стратегии развития информационного общества в Российской Федерации». [Электрон. ресурс]. Режим доступа: http://news.kremlin.ru/transcripts/819.
Review
For citations:
Lomovtseva N.V., Tchubarkova E.V., Karasik A.A. Fostering the Teachers Rediness for Using the Informational Educational Environment in Higher Scool. The Education and science journal. 2013;1(3):111-120. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-3-111-120