ORGANIZING THE MUSIC CLASSES IN STARTING SCHOOLS
https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-6-119-131
Abstract
The paper considers the issue of children preparation for school in so called starting schools. In author’s opinion, the arts disciplines such as music, drawing and choreography can develop the aesthetic sense, moral qualities, more optimistic world outlook and respectful attitude; the child develops creative skills and beauty perception both in fine arts and wild life.
The author looks at the problems of planning and organizing the music training of preschool children, the different requirements for and concepts of the preschool and primary school normative documents being analyzed. The paper substantiates the effectiveness of poly-artistic and activity approaches to the split-level teaching, in particular – the method of projecting the familiar actions onto some sort of artistic activities. Based on the succession of preschool and primary school training, the author specifies the goals of music classes in starting schools, and outlines the most relevant game activities of role plays, didactic plays and contests.
The paper is addressed to preschool and primary school teachers, music teachers, as well as methodologists and researchers dealing with preschool teaching.
About the Author
N. G. TagiltsevaRussian Federation
доктор педагогических наук, профессор, заведующая кафедрой музыкального образования
References
1. Мелик-Пашаев А. А., Адаскина А. А., Кудина Г. Н., Новлянская З. Н., Чубук Н. Ф. Методика исследования и проблемы диагностики художественно-творческого развития детей: методические рекомендации для педагогов общеобразовательных школ. Дубна: Феникс Плюс, 2009. 272 с.
2. Радынова О. П. Музыкальные шедевры: настроения, чувства в музыке. М.: Сфера, 2010. 208 с.
3. Тагильцева Н. Г. Развитие слуховых навыков дошкольников на музыкальных занятиях в стартовой школе // Начальная школа. 2009. № 9. С. 63–66.
4. Торшилова Е. М., Морозова Т. В. Развитие эстетических способностей детей 3–7 лет (теория и диагностика). Екатеринбург: Деловая книга, 2001. 141 с.
5. Юсов Б. П. Стратегия взаимодействия искусств в воспитании школьников (новая парадигма) // Взаимодействие искусств: методология, теория, гуманитарное образование: материалы Международной науч.-практ. конф. 25–20 августа 1997 г. Астрахань, 1997. С. 214–220.
6. Федеральные государственные требования к структуре основной образовательной программы дошкольного образования. Режим доступа: http://base. garant. ru/197482/#1000.
Review
For citations:
Tagiltseva N.G. ORGANIZING THE MUSIC CLASSES IN STARTING SCHOOLS. The Education and science journal. 2013;(6):119-131. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-6-119-131