Preview

Образование и наука

Расширенный поиск

Уровень амбиций и профессиональные тенденции студентов вуза, связанные с общей культурой

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2022-6-153-176

Полный текст:

Аннотация

Введение. Иорданская система образования поощряет студентов вкладывать свой потенциал в удовлетворение потребностей, реализацию амбиций и достижение успеха в жизни. Тем не менее многие студенты по-прежнему сталкиваются с проблемами в определении своих амбиций и профессиональных тенденций для достижения целей.

Цель. Это исследование направлено на выявление среди студентов вузов уровня амбиций и профессиональных тенденций, связанных с общей культурой. Исследование сфокусировано на двух основных доменах, а именно на уровне амбиций и его связи с профессиональными тенденциями.

Методология и методы исследования. Для анализа данных был использован количественный метод. Выборка исследования включала 500 студентов мужского и женского пола, обучающихся в Прикладном университете Аль-Балка, выбранных случайным образом. Авторы разработали инструмент исследования, который был разделен на 10 пунктов – уровней амбиций. Инвентарь интересов Стронга – Кэмпбелла был использован для анализа тенденций профессионального развития. Эта шкала состояла из 42 пунктов, разделенных на шесть доменов.

Результаты. Результаты показали наличие статистически значимой положительной связи между уровнем амбиций и профессиональной тенденцией среди студентов Прикладного университета Аль-Балка. Имелись статистически значимые различия при а = 0,05 в уровне амбиций, связанные с влиянием гендерного фактора в пользу женщин. Кроме того, были статистически значимые различия в профессиональных тенденциях, связанных с гендерным аспектом, во всех областях, кроме области выбора профессии. Эти различия были в пользу мужчин по отношению к домену «учебные материалы», но в пользу женщин по всем остальным доменам в целом. Переменная профессиональных тенденций считалась значимой переменной, повышающей достижение студенческих амбиций.

Научная новизна. Авторы пришли к выводу, что развитие социальных изменений требует высокого уровня амбиций, чтобы справиться с непрерывным развитием в различных областях, особенно в академической сфере. Педагоги могут повысить уровень амбиций и определить профессиональные тенденции учащихся, чтобы преуспеть в достижении собственных целей в области инноваций и творчества в свете общей культуры.

Практическая значимость. В исследовании делаются интересные выводы на основе анализа и обсуждаются практические рекомендации для ключевых заинтересованных сторон. Министерству образования Иордании рекомендуется уделять больше внимания профессиональным тенденциям среди учащихся более ранних ступеней, чтобы направлять эти тенденции надлежащим образом для обеспечения учащимся академической жизни на высоком уровне, ведущей к достойной социальной, профессиональной и практической жизни, которая сочетается с обычной культурой Иордании. Кроме того, университетам следует сосредоточиться на способах развития уровня амбиций среди студентов путем повышения осведомленности родителей, чтобы они подавали хороший пример своим детям, воспитывали их с раннего возраста целеустремленными и повышали их уровень амбиций.

Об авторах

Х. М. Данаа
Университетский колледж Принцессы Алии, Прикладной университет Аль-Балка
Иордания

Данаа Хана Амин – PhD (профессиональное образование), факультет социальных и прикладных наук

Амман



М. М. Аль-мзари
Университетский колледж Ирбид, Прикладной университет Аль-Балка
Иордания

Аль-мзари Маали Мефлех – магистр наук (профессиональное образование), кафедра прикладных наук

 Ирбид



Щ. К. Халаса
Университетский колледж Принцессы Алии, Прикладной университет Аль-Балка
Иордания

Халаса Вафа Найеф – бакалавр (трудовое обучение), факультет прикладных наук

Амман



Л. М. Обейдат
Прикладной университет Аль-Балка
Иордания

Обейдат Лубна Махмуд – PhD (физическая культура), доцент

Аль-Сальт



М. А. Рабабах
Прикладной университет Аль-Балка
Иордания

Рабабах Махмуд Али – PhD (прикладная лингвистика)

Аль-Сальт



М. Х. Аль-Алавне
Университет Ярмук
Иордания

Аль-Алавне Мухаммед Халед – профессор (профессиональное образование)

Ирбид



Список литературы

1. Abu-Zghaileh S. The vocational tendencies level among the ninth grade students in Beersheba villages and its relation to the ambition level [unpublished master’s thesis on the Internet]. Amman Arab University; 2014 [cited 2022 Jan 14]. Available from: https://search.emarefa.net/images/graphics-bg.png (In Arabic)

2. Kenny M. E., Walsh-Blair L. Y., Blustein D. L., Bempechat J., Seltzer J. Achievement motivation among urban adolescents: Work hope, autonomy support, and achievement-related beliefs. Journal of Vocational Behavior. 2010; 77 (2): 205–212. DOI: 10.1016/j.jvb.2010.02.005

3. Salem H., Qumabil K., Al Khalifa O. The relationship between achievement motivation, the control position, the ambition level, academic achievement of students in institutions of higher education in Sudan. The Arab Journal for Development of Excellence [Internet]. 2012 [cited 2022 Jan 05]; 3 (4): 81–96. Available from: https://search.emarefa.net/images/graphics-bg.png (In Arabic)

4. DiPiro J. T. Ambition for success. American Journal of Pharmaceutical Education. 2009; 73 (1). DOI: 10.5688/aj730103

5. Jarwan F. Talent, excellence and creativity [Internet]. Jordan: Arab Thought House; 2004 [cited 2022 Jan 14]. Available from: https://www.daralfiker.com/node/6474 (In Arabic)

6. Alazzam A. A., Alhamad N. F., Alhassan A. A., Rababah M. A. Psychological flow and academic self-efficacy in coping with online learning during COVID-19 pandemic. Journal of Hunan University Natural Sciences [Internet]. 2021 [cited 2022 Jan 05]; 48 (11). Available from: http://jonuns.com/index.php/journal/article/view/847

7. Singh A., Sharma D. Educational aspiration of secondary school students in relation to academic achievement. International Journal of Social Science and Economic Invention. 2017; 3 (2): 159–163. DOI: 10.23958/ijssei/vol03-i09/01

8. Huws U. What will we do? The destruction of occupational identities in the “knowledge-based economy”. Monthly Review [Internet]. 2006 [cited 2022 Jan 05]; 57 (8): 19– 33. Available from: https://monthlyreview.org/2006/01/01/what-will-we-do-the-destructionof-occupational-identities-in-the-knowledge-based-economy/

9. Dahmann S., Anger S. The impact of education on personality: Evidence from a German high school reform. IAB-Discussion Paper [Internet]. 2014 [cited 2022 Jan 14]; 29. Nürnberg: Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung (IAB); 2014. Available from: http://hdl.handle.net/10419/108841

10. Adams K. S., Christenson S. L. Trust and the family–school relationship examination of parent–teacher differences in elementary and secondary grades. Journal of School Psychology. 2000; 38 (5): 477–497. DOI: 10.1016/S0022-4405(00)00048-0

11. Ali M. A. The family upbringing and the ambition of normal children and children with special needs [Internet]. Jordan: Dar Al-Safaa for Publishing and Distribution; 2010 [cited 2022 Jan 14]. Available from: http://search.shamaa.org/fullrecord?ID=26101 (In Arabic)

12. Al-Rumaih S. University youth tendency to work in the private sector [Internet]. Saudi Arabia: The Faculty of Art Research Center at King Saud University; 2001 [cited 2022 Jan 14]. Available from: https://library.shjpolice.gov.ae/libero/WebopacOpenURL.cls?ACTION=DISPLAY&RSN=3863&DATA=DJI (In Arabic)

13. Al-Said I. Vocational maturity and its relation to the skills of taking vocational decisions on the part of secondary men and women students [unpublished master’s thesis on the Internet]. Tayba University; 2012 [cited 2022 Jan 14]. Available from: http://thesis.mandumah.com/Record/183627 (In Arabic)

14. Al-Talaheen F. The effect of vocational tendencies patterns on the vocational maturity among the first secondary students in Al-Karak Governorate. Education Faculty Magazine of Al-Azhar University [Internet]. 2013 [cited 2022 Jan 14]; 1 (154): 14–50. Available from: http:// search.mandumah.com/Record/597033#:~:text (In Arabic)

15. Sawalha A. The vocational maturity and ambition levels and their relation with some variables: a study in the higher level of basic education in Jordan. Al-Manara Journal [Internet]. 2017 [cited 2022 Jan 14]; 23 (4): 181–219. Available from: https://search.emarefa.net/images/graphics-bg.png (In Arabic)

16. Armstrong P. I., Su R., Rounds J. Vocational interests: The road less traveled [Internet]. In: T. Chamorro-Premuzic, S. von Strumm, A. Furnham (Eds.). Handbook of individual differences. Wiley-Blackwell; 2011 [cited 2022 Jan 05]. p. 608–631. Available from: https://psycnet.apa.org/record/2011-23563-023

17. Bakker A. B., Demerouti E. Job demands–resources theory. In C. Cooper, P. Chen (Eds.). Wellbeing: A complete reference guide. UK: Wiley-Blackwell; 2014. p. 37–64. DOI: 10.1002/9781118539415.wbwell019

18. Bubany S. T., Hansen J. I. C. Birth cohort change in the vocational interests of female and male college students. Journal of Vocational Behavior [Internet]. 2011 [cited 2022 Jan 05]; 78 (1): 59–67. Available from: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0001879110001296

19. Obeidat L. M., Momani H. I., Ammari T. T., Rababah M. A. Athletic identity and its relationship to moral values among physical education university students. The Education and Science Journal. 2022; 24 (3): 41–77. DOI: 10.17853/1994563920223-41-77

20. Hayajneh W., Al-Momani M., Al-Momani H. Vocational maturity and its relationship with the family nurturing patterns among Irbid University college students. Educational Research [Internet]. 2019 [cited 2022 Jan 05]; 10 (2): 241–258. Available from: http://www.interesjournals.org/ER

21. Geckova A. M., Tavel P., van Dijk J. P., Abel T., Reijneveld S. A. Factors associated with educational aspirations among adolescents: Cues to counteract socioeconomic differences? BMC Public Health. 2010; 10 (1): 1–9. DOI: 10.1186/1471-2458-10-154

22. Gilman R., Dooley J., Florell D. Relative levels of hope and their relationship with academic and psychological indicators among adolescents. Journal of Social and Clinical Psychology. 2006; 25 (2): 166–178. DOI: 10.1521/jscp.2006.25.2.166

23. Al-Momani H. The values system and its relationship with the trend towards globalization among the students of Irbid University College. Journal of Educational and Psychological Studies, Sultan Qaboos University [Internet]. 2015 [cited 2022 Jan 05]; 9 (2): 295–311. Available from: https://search.emarefa.net/ar/detail/BIM-566985 (In Arabic)

24. Jovović M., Ðurašković J., Radović M. The mismatch between the labour market and the education system in montenegro: Implications and possible solutions. Informatologia [Internet]. 2017 [cited 2022 Jan 05]; 50 (1/2): 22. Available from: https://search.proquest.com/openview

25. Al-Zahrani A. I. The perception of parental acceptance-rejection and its relation with the ambition level among the pupils in the intermediate stage in Jeddah Governorate [unpublished master’s thesis on the Internet]. Um Al-Qura University; 2008 [cited 2022 Jan 05]. Available from: http://thesis.mandumah.com/Record/135724/Details (In Arabic)

26. Niemiec C. P., Ryan R. M., Deci E. L. The path taken: Consequences of attaining intrinsic and extrinsic aspiration in post-college life. Journal of Research in Personality. 2009; 43: 291–306. DOI: 10.1016/j.jrp.2008.09.001

27. Alazzam A. A., Alhamad N. F., Alhassan A. A. H., Rababah M. A. Psychological flow and academic self-efficacy in coping with online learning during COVID-19 Pandemic. Journal of Hunan University Natural Sciences [Internet]. 2021 [cited 2022 Jan 05]; 48 (11): 1–11. Available from: http://jonuns.com/index.php/journal/article/view/847

28. Rekkor S., Ümarik M., Loogma K. Adoption of national curricula by vocational teachers in Estonia. Journal of Vocational Education Training. 2013; 65 (4): 489–506. DOI: 10.1080/13636820.2013.841277

29. Magee M., Kuijpers M., Runhaar P. How vocational education teachers and managers make sense of career guidance. British Journal of Guidance & Counselling. 2022; 50 (2); 273–289. DOI: 10.1080/03069885.2021.1948970

30. Rababah M. Giving Directives. The Arab Journal For Arts [Internet]. 2021 [cited 2022 Jan 05]; 18 (1): 319–340. Available from: https://aauja.yu.edu.jo/images/docs/v18n1/v18n1r12.pdf

31. Savickas M. L., Briddick W. C., Watkins Jr. C. E. The relation of career maturity to personality type and social adjustment. Journal of Career Assessment. 2002; 10 (1): 24–49. DOI: 10.1177/1069072702010001002

32. UNDP. Human development report. The rise of the south: Human progress in a diverse world [Internet]. New York; 2013 [cited 2022 Jan 05]. Available from: http://hdr.undp.org/en/content/human-development-report-2013

33. Salah B. M., Alhamad N. F., Melhem M. A., Sakarneh M. A., Hayajneh W. S., Rababah M. A. Kindergarten children’ possession of life skills from teachers’ viewpoints. Review of International Geographical Education Online [Internet]. 2021 [cited 2022 Jan 05]; 11 (8): 143–156. Available from: https://rigeo.org/submit-amenuscript/index.php/submission/article/download/2063/1606

34. Alazzam A. A., Alhamad N. F., Alhassan A. A., Rababah M. A. Psychological flow and academic self-efficacy in coping with online learning during COVID-19 pandemic. Journal of Hunan University Natural Sciences [Internet]. 2021 [cited 2021 Oct 21]; 48 (11): 1–11. Available from: http://jonuns.com/index.php/journal/article/view/847

35. Ilina I. Yu., Belotelova N. P., Danilina E. I., Novikova D. M., Pochinok N. B. “Professorate unemployment” in the modern Russia. Asian Social Science. 2014; 10 (24): 217. DOI: 10.5539/ass.v10n24p217

36. Humaidat M. A., Momani R. M., Rababah M. A. Science and mathematics developed curricula from experts’ perspectives. Journal of Positive School Psychology [Internet]. 2022 [cited 2022 Jan 05]; 6 (2): 1220–1232. Available from: https://www.journalppw.com/index.php/jpsp/article/view/1641

37. Al-Mashiakhi G. Future anxiety and its relation with self-efficacy and ambition level among a sample from Al-Taif University students [doctoral dissertation on the Internet]. Um Al- Qura University; 2009 [cited 2022 Jan 05]. Available from: http://www.uqu.edu.sa/page/ar

38. Rababah M. A., Malkawi N. A. A. The linguistic etiquette of greeting and leavetaking in Jordanian Arabic. European Scientific Journal [Internet]. 2012 [cited 2022 Jan 05]; 8 (18): 1–28. Available from: https://www.researchgate.net/profile/MahmoudRababah/publication/333204280


Рецензия

Для цитирования:


Данаа Х.М., Аль-мзари М.М., Халаса Щ.К., Обейдат Л.М., Рабабах М.А., Аль-Алавне М.Х. Уровень амбиций и профессиональные тенденции студентов вуза, связанные с общей культурой. Образование и наука. 2022;24(6):153-176. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2022-6-153-176

For citation:


Danaa H.A., Al-mzary M.M., Halasa W.N., Obeidat L.M., Rababah M.A., Al-Alawneh M.K. University students’ ambition levels and vocational tendencies associated with common culture. The Education and science journal. 2022;24(6):153-176. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2022-6-153-176

Просмотров: 292


Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)