Axiological Significance of Historical Pedagogic Expertise of Foreign Language Teaching
https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-3-112-122
Abstract
The paper deals with one of the most urgent problems of language teaching in Russia – the need for raising the quality of foreign language and culture teaching in compulsory secondary school. By analyzing the current normative documents and perspectives of further development, the basic values of language teaching were highlighted, correlated with the teaching experience and achievements of the pre- revolutionary era. For the first time, the issue was discussed at the regional level of one of the remote Russian territories–to the south of the Urals.
The basic research methods include the historical, logical and comparative analysis of language teaching in the pre-revolutionary era reflected in some previously unknown archives documents.
The updating of the historic pedagogical experience emphasized in the paper could, on the one hand, preserve the national language teaching traditions, and on the other hand, give way to innovative regional projects facilitating the language teaching, multilingualism and multicultural trends in society.
About the Author
M. V. BulyginaRussian Federation
References
1. Бажина Н. М. Н. К. Лонгинова: материалы к биографии // Шадринская старина: краевед. альманах. Шадринск: ПО «Исеть», 1998. С. 132–139.
2. Бим И. Л., Биболетова М. З., Щепилова А. В., Копылова В. В. Иностранный язык в системе школьного филологического образования (концепция) // Иностр. языки в шк. 2009. No 1. С. 4–8.
3. Васильева А. М. Забытый Курган. Курган: Зауралье, 1997. 359 с.
4. Государственный архив Курганской области (ГАКО). Ф. 63. Д. 39.
5. Государственный архив Оренбургской области (ГАОО). Циркуляры по Оренбургскому учебному округу. 1875–1915.
6. Государственный архив г. Шадринска (ГАШ). Ф. 473. Д. 1848.
7. ГАШ. Ф. 482. Оп. 1. Д. 310.
8. ГАШ. Ф. 492. Оп. 1. Д. 94.
9. ГАШ. Ф. 492. Оп. 1. Д. 2129.
10. Клюкина А. А. Из истории женского образования в г. Шадринске (Мариинское училище) // Одиннадцатые Бирюковские чтения. Шадринск, 1994. С. 99–101.
11. Миролюбов А. А. История отечественной методики обучения иностранным языкам. М.: СТУПЕНИ: ИНФРА-М, 2002. С. 10.
12. Михащенко А. Л. Становление и развитие образования в Российской провинции в 1719–1917 гг. (на материале Южно-Зауральского региона Западной Сибири): моногр. Курган: Курганск. гос. ун-т, 2004. 332 с.
13. Немирова О. Г., Новикова Е. В., Уткина А. В. и др. Курганская школа в XIX – начале XX в. Курган, 1993. 137 с.
14. Никитенко З. М. Школьное образование в Европе: современные тенденции языкового образования // Иностр. языки в шк. 2010. No 2. С. 2–10.
15. Синагатуллин И. М. Новый миллениум: Роль и место иностранного языка в поликультурном социуме // Иностр. языки в шк. 2002. No 1. С. 32–37.
16. Сысоев В. П. Языковое поликультурное образование // Иностр. языки в шк. 2006. No 4. С. 10–12.
Review
For citations:
Bulygina M.V. Axiological Significance of Historical Pedagogic Expertise of Foreign Language Teaching. The Education and science journal. 2012;(3):112-122. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-3-112-122