Preview

The Education and science journal

Advanced search

Integration of Mathematical Disciplines in the Process of Students’ Training for Technical Engineering Qualifications

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-3-123-132

Abstract

The paper discusses the integrative method of studying the mathematical disciplines; observes the implementation of new technologies of knowledge acquisition developing the integral approach to the content and modes of professional activity. 

The authors regard the integration as the combination of the theory, skills and practical activities at all levels of specialists training. The integrative approach makes it possible to concentrate on the essence of the teaching materials and avoid the content repetition in different engineering and technical disciplines. In studying the theo- retical construction basics, the key role belongs to mathematics. As the result, the authors designed the method of achieving the professional competence based on the integrative course of Mathematics and Computer Technology Studies with the aim of mastering the engineering skills and abilities of solving practical problems.

The special emphasis is on the laboratory work conducted by applying the information technologies, which allows the students to absorb in practice the theoretical scientific concepts of the discipline, the experimental techniques of the relating industry and use the acquired knowledge in solving both the educational research problems and later on the actual industrial ones –which means combining the theory and practice. The given method is exemplified by the laboratory work on Operations with Matrix.

The implementation of the proposed laboratory-computer practicum enhances the level of mathematical knowledge, facilitates the development of the new integrative way of thinking and reinforces the motivation of mathematical studies. 

About the Authors

K. Z. Aganina
Казахстанский Национальный педагогический университет им. Абая, г. Алматы
Russian Federation


K. U. Telekbaeva
Центрально-Азиатский университет, г. Алматы
Russian Federation


References

1. Абенова Г. Б., Телекбаева К. У. Особенности внедрения кредитной технологии обучения по математике для инженерных специальностей в вузах РК // Интеграция Казахстана в мировую систему образования: перспективы развития, проблемы и пути их преодоления: материалы ме- ждунар. конф. Талдыкорган, 2006.

2. Берулава М. Н. Интеграция содержания образования. М.: Совершенство, 1998.

3. Абенова Г. Б., Телекбаева К. У. Новые подходы к проблеме структуры содержания высшего образования // Казахстан и проблемы современного мира: материалы междунар. конф. Алматы, 2005.

4. КречетниковК.Г.Проектирование креативной образовательной среды на основе информационных технологий в вузе: дис. ... д-ра пед. наук. Ярославль, 2003.

5. Штейнберг В. Э. Теоретико-методологические основы дидактических многомерных инструментов для технологий обучения: дис. ... д-ра пед. наук. Екатеринбург, 2000.

6. Абылкасымова А. Е., Молдабекова М. С., Тыныбекова С. Д. Вопросы профессионально-педагогической направленности обучения в вузе. Алматы: Кахахстан. национ. техн. ун-т им. К. И. Сатпаева, 1999.

7. Абенова Г. Б., Телекбаева К. У. Высшая математика. Кратные интегралы. Теория поля. Дифференциальные уравнения. Ряды: учеб. пособие. Алматы: НИИ экономики АПК и развития сельских территорий, 2005.


Review

For citations:


Aganina K.Z., Telekbaeva K.U. Integration of Mathematical Disciplines in the Process of Students’ Training for Technical Engineering Qualifications. The Education and science journal. 2012;(3):123-132. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-3-123-132

Views: 1510


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)