Can the Quality of Education Be Estimated?
https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-6-136-147
Abstract
The paper considers the problem of educational quality assessment considerably complicated by socio-cultural multidimensionality of educational process obstructing the development of comprehensive quantitative criteria. Formal monitoring can not always evaluate teaching plan, identify the culturalogy bases of education and upbring- ing, denote the atmosphere and way of life in educational institution, realize the personal growth directions and self-development potentials guaranteeing the growth. Quality management of education should involve continuous feedback from the participants of educational process to facilitate the effectiveness of the results. It is indicated, that too much control over the functions of educational institution most often does not result in quality improvement distorting the values and goals of education and upbringing.
The research findings can be applied in the field of educational theory, its culturalogical directions, and development management of educational systems and processes.
About the Author
L. I. LuryeRussian Federation
References
1. Валеев Г. Х. Экспертиза научных исследований в сфере социогуманитарных знаний // Педагогика. 2006. No 5. С. 27.
2. Денисенко А. Образование: из социальной сферы – в инвестиционную // Деловое Прикамье. 2007. No 15.
3. Загвязинский В. И. Социальные функции образования и его стратегические ориентиры в период модернизации // Образование и наука. Изв. УрО РАО. No 7 (86). С. 17.
4. Лапин Н. И. Модернизация базовых ценностей россиян // Социолог. исследования. 1996. No 5.
5. Латыпова Р. Почем нынче творчество? // Учит. газ. 2008. No 2.
6. Лобок А. М. Профессиональная педагогическая экспертиза: как преодолеть миражи? // Воспитание. Образование. Педагогика. М.: Чистые пруды, 2008. С. 13.
7. Платонов А. Чутье правды. М., 1990. С. 40.
8. Сергеев О. Единый государственный экзамен: сценарий провала // Рос. образование для всех. 2007. No 08 (09). С. 4.
9. Фромм Э. Психоанализ и этика. М.: АСТ-ЛТД, 1998. С. 104.
Review
For citations:
Lurye L.I. Can the Quality of Education Be Estimated? The Education and science journal. 2012;(6):136-147. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-6-136-147