Preview

The Education and science journal

Advanced search

Using the Debate Method for Teaching Argumentation to 10-12 Year-Old Children

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-6-148-156

Abstract

The paper is devoted to peculiarities of using the debate method in teaching argumentation to 10–12 year-old children. The research is aimed at identifying the most effective ways and means of applying the given method. According to the author’s hypothesis, regular integration of discussions into the training course of rhetoric should promote learners’ argumentation, changing it from a mere fantasy through egocentric attitudes to the objective position expressed in a conclusive argumentative way.

To achieve the research objectives, the experimental training method was developed applying the debate technique in the form of role plays adapted to peculiarities of children’s age. The experimental results indicated the decentration dynamics in the training process and, therefore, the effectiveness of the experimental training course.

The presented training program can be used in teaching rhetoric to 10–12 year- olds, as well as in the optional argumentation course based on the debate technique. In addition, the analysis of children’s argumentation position in the context of socio-cognitive approach can give an impetus for further studies of children’s speech and thinking. 

About the Author

Y. V. Rybka
Московский городской психолого-педагогический университет, г. Москва
Russian Federation


References

1. Бобкова Н. Д. Образовательные дебаты как средство самоорганизации студентов: учеб. пособие. Курган: Изд-во Курган. гос. ун-та, 2008. 68 с.

2. Жданов П. Парламентские дебаты: русская версия. Ново- сибирск: [Б. и.], 2008. 164 с.

3. Жданов П. Дебаты. Искусство побеждать. Новосибирск: Сибирск. университет. изд-во, 2009. 301 с.

4. Калинкина Е. Г.Дебаты на уроках истории: учеб.-метод. пособие для учителя. М.: РОССПЭН, 2002. 124 с.

5. Перре-Клермон А. Н. Роль социальных взаимодействий в развитии интеллекта детей. М.: Педагогика, 1991. 245 с.

6. Технология «Дебаты» в компетентностно-ориентированном образовании: учеб.-метод. пособие для преподавателей, магистров, аспирантов / А. В. Кирьякова [и др.]. Оренбург: Изд-во ОГУ, 2011. 119 с.

7. Турик Л. А. Дебаты: игровая, развивающая, образовательная технология. Ростов н/Д: Феникс, 2012. 188 с.

8. Цукерман Г. А. Как младшие школьники учатся учиться? Рига, 2000.

9. Чапаева Л. Г. Технология «дебаты» в образовательном становлении будущих специалистов: учеб.-метод. пособие для студентов, обучающихся по программам высшего профессионального образования по специальностям «Филология», «Теория иметодика преподавания иностранных языков и культур», «Перевод и переводоведение». Оренбург: ИПК ГОУ ОГУ, 2008. 160 с.

10. Muller N., Perret-Clermont A.-N. Argumentation and education: Theoretical foundation and Practices. N.Y.: Springer Science+Business Media, LLC, 2009.


Review

For citations:


Rybka Y.V. Using the Debate Method for Teaching Argumentation to 10-12 Year-Old Children. The Education and science journal. 2012;(6):148-156. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-6-148-156

Views: 1443


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)