Роль родительского участия и оценка учащимися начальной школы своих знаний по математике при онлайн-обучении
https://doi.org/10.17853/1994-5639-2022-7-110-125
Resumen
Введение. Изучение математики дома во время пандемии COVID-19 является сложной задачей как для родителей, так и для школьников, которым необходимо научиться участвовать в образовательном процессе. Поэтому важно исследовать участие родителей в изучении математики дома, а также оценивание школьниками своих знаний по математике и их отношение к успеваемости по этому предмету.
Цель исследования – проанализировать участие родителей в изучении математики, оценивание школьниками своих знаний по этому предмету, роли и взаимосвязи между данными аспектами, а также влияние на успеваемость учащихся по математике при онлайн-обучении.
Методология и методы исследования. Для достижения поставленной цели был использован перекрестный опрос. В исследовании приняли участие 56 учащихся начальной школы из сельской местности. Для оценки участия родителей и оценивания школьниками своих знаний по математике авторы использовали анкеты. Между тем результаты тестов в середине семестра использовались для оценки успеваемости учащихся по математике. Ответы на вопросы исследования сообщались с использованием описательного анализа, корреляции, регрессии и t-критерия Стьюдента.
Результаты. По результатам анализа участие родителей с точки зрения как поддержки, так и контроля оказывает существенное влияние на успеваемость по математике. С другой стороны, оценивание школьниками своих знаний по математике и успеваемость положительно значимо влияют друг на друга. Результаты исследования также показывают, что гендерная группа и группа класса в этом исследовании не имели существенных различий по каждой переменной.
Практическая значимость. Это исследование имеет значение для школ, чтобы максимизировать участие родителей в эффективном изучении математики их детьми. Общение между школами, учителями и детьми, в частности, становится критически важным для максимального раскрытия потенциала детей, включая оценивание школьниками своих знаний по математике.
De los autores
Й. ПурномоIndonesia
Н. Априянти
Indonesia
С. Мубароках
Indonesia
. Сусиловати
Indonesia
В. Анграхени
Indonesia
Referencias
1. Purnomo Y. W., Salsabila J. L., Nafisah A., Rahmawati R. D., Mawaddah F. Pembelajaran Matematika Secara Daring Membosankan Bagi Siswa Sekolah Dasar: Studi Self-Report Siswa. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika [Internet]. 2021 Oct 01 [cited 2022 Jan 15]; 10 (3): 1351–1359. Available from: https://ojs.fkip.ummetro.ac.id/index.php/matematika/article/view/3533 (In Indonesian)
2. Purnomo Y. W., Safitri E., Rohmah N., Rahmawati R. D., Abbas N. Parental involvement in online mathematics learning: Examining student report and links with engagement. The New Educational Review [Internet]. 2021 [cited 2022 Jan 15]; 66 (4): 120–130. Available from: https://tner.polsl.pl/e66/a10.pdf
3. Cui Y., Zhang D., Leung F. K. S. The influence of parental educational involvement in early childhood on 4th grade students’ mathematics achievement. Early Education and Development. 2021; 32 (1): 113–133.
4. Silver A. M., Elliott L., Libertus M. E. When beliefs matter most: Examining children’s math achievement in the context of parental math anxiety. Journal of Experimental Child Psychology [Internet]. 2021 Jan 01 [cited 2022 Jan 15]; 201: 104992. Available from: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S002209652030446X
5. Wilder S. Parental involvement in mathematics: Giving parents a voice. Education 3-13. 2017; 45 (1): 104–121.
6. Jay T., Rose J., Simmons B. Finding “Mathematics”: Parents questioning school-centered approaches to involvement in children’s mathematics learning. School Community Journal [Internet]. 2017 [cited 2022 Jan 15]; 27 (1): 201–230. Available from: http://www.schoolcommunitynetwork.org/SCJ.aspx
7. Jay T., Rose J., Simmons B. Why is parental involvement in children’s mathematics learning hard? Parental perspectives on their role supporting children’s learning. SAGE Open. 2018; 8 (2). DOI: 0000-0003-4759-9543
8. Silinskas G., Kikas E. Parental involvement in math homework: Links to children’s performance and motivation. Scandinavian Journal of Educational Research. 2019 Jan 02; 63 (1): 17–37. DOI: 10.1080/00313831.2017.1324901
9. Zhou S., Zhou W., Traynor A. Parent and teacher homework involvement and their associations with students’ homework disaffection and mathematics achievement. Learning and Individual Differences. 2020: 77: 101780. DOI: 10.1016/j.lindif.2019.101780
10. Moore J. L., Dickson-Deane C., Galyen K. E-Learning, online learning, and distance learning environments: Are they the same? The Internet and Higher Education [Internet]. 2011 Mar [cited 2022 Jan 15]; 14 (2): 129–135. Available from: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1096751610000886
11. Chonge H. M., Barasa P. N., Chonge B. M. Influence of parenting styles and self-concept on students’ achievement in mathematics: A case study of Kaplamai Divison, Trans Nzoia County, Kenya. International Journal of Scientific Research and Innovative Technology [Internet]. 2016 [cited 2022 Jan 15]; 3 (3): 2313–3759. Available from: https://www.researchgate.net/publication/302951166
12. Hung C. Family background, parental involvement and environmental influences on Taiwanese children. Alberta Journal of Educational Research. 2005; 51 (3): 261–276.
13. Bringula R., Reguyal J. J., Tan D. D., Ulfa S. Mathematics self-concept and challenges of learners in an online learning environment during COVID-19 pandemic. Smart Learning Environments [Internet]. 2021 Dec 16 [cited 2022 Jan 15]; 8 (1): 22. Available from: https://slejournal.springeropen.com/articles/10.1186/s40561-021-00168-5
14. Erdogan F., Sengul S. A study on the elementary school students’ mathematics self concept. Procedia – Social and Behavioral Sciences [Internet]. 2014 Oct [cited 2022 Jan 15]; 152: 596–601. Available from: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1877042814053166
15. Lee C. Y., Kung H. Y. Math self-concept and mathematics achievement: Examining gender variation and reciprocal relations among junior high school students in Taiwan. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education [Internet]. 2018 Jan 10 [cited 2022 Jan 15]; 14 (4): 1239–1252. Available from: https://www.ejmste.com/article/math-self-concept-and-mathematics-achievement-examining-gender-variation-and-reciprocal-relations-5340
16. Panaoura R. Parental involvement in children’s mathematics learning before and during the period of the COVID-19. Social Education Research. 2021; 2 (1): 65–74.
17. Desforges C., Abouchaar A. the impact of parental involvement, parental support and family education on pupil achievements and adjustment: A literature review [Internet]. Vol. 433. Nottingham; 2003 [cited 2022 Jan 15]. Available from: http://bgfl.org/bgfl/custom/files_uploaded/uploaded_resources/18617/Desforges.pdf
18. Dumont H., Trautwein U., Nagy G., Nagengast B. Quality of parental homework involvement: Predictors and reciprocal relations with academic functioning in the reading domain. Journal of Educational Psychology. 2014 Feb; 106 (1): 144–161.
19. Arens A. K., Frenzel A. C., Goetz T. Self-concept and self-efficacy in math: Longitudinal interrelations and reciprocal linkages with achievement. The Journal of Experimental Education [Internet]. 2020 Jul 08 [cited 2022 Jan 15]; 1–19. Available from: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00220973.2020.1786347
20. Pituch K. A., Stevens J. P. Applied multivariate statistics for the social sciences. 6th edition. London, United Kingdom: Taylor & Francis Ltd; 2016. 814 p.
21. Huang F., Huang Z., Li Z., Zhang M. Relationship between parental involvement and mathematics achievement of Chinese early adolescents: Multiple mediating roles of mental health and mathematics self-efficacy. International Journal of Environmental Research and Public Health [Internet]. 2021 Sep 10 [cited 2022 Jan 15]; 18 (18): 9565. Available from: https://www.mdpi.com/1660-4601/18/18/9565
22. Liu Y., Leighton J. P. Parental self-efficacy in helping children succeed in school favors math achievement. Frontiers in Education [Internet]. 2021 Mar 25 [cited 2022 Jan 15]; 6. Available from: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/feduc.2021.657722/full
23. Mejía-Rodríguez A. M., Luyten H., Meelissen M. R. M. Gender differences in mathematics self-concept across the world: An exploration of student and parent data of TIMSS 2015. International Journal of Science and Mathematics Education. 2021 Aug 01; 19 (6): 1229–1250.
Recensión
Para cita:
Purnomo Y.W., Apriyanti N., Mubarokah S.A., Susilowati , Anggraheni W.A. The role of parental involvement and mathematics self-concept of elementary school students in online mathematics learning. The Education and science journal. 2022;24(7):110-125. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2022-7-110-125